Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19879
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by Pjotr »

RemonK wrote: Mon Feb 18, 2019 10:58 pm Daar ben ik het dan niet mee eens. Waarom zou ik een goed werkende Windows schijf willen partitioneren zodat Linux er ook op komt te staan?
Naar mijn idee is het beter om deze op een eigen schijf te zetten. Ik neem aan dat Grub daar mee overweg kan..
Dan kun je problemen krijgen met de opstartvolgorde van de harde schijven in het BIOS. Is natuurlijk wel op te lossen, maar is weer moeilijk gedoe. Afijn, daar kom je dan vanzelf wel achter. :mrgreen:
RemonK wrote: Mon Feb 18, 2019 10:58 pm Wat bedoel je trouwens met webstekken? Ken die term niet..
Een aardig geslaagde poging tot vertaling van "websites", die ik ooit eens ergens heb gezien.... Het Nederlands lijdt aan de Engelse ziekte, dus hier en daar een beetje tegengas geven doe ik graag. Onze mooie taal is de moeite waard!
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
RemonK
Level 4
Level 4
Posts: 396
Joined: Wed Feb 06, 2019 6:32 pm
Location: Land van Umme
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by RemonK »

Moem wrote: Tue Feb 19, 2019 3:52 am Dat is 'Create a new launcher here'. Inderdaad, dat zou een snelkoppeling moeten aanmaken naar een programma van je keuze.
Ok, die optie in het context menu doet dus helemaal niets.. geen idee waar ik dat in moet zoeken?? Is het context menu ook aan te passen?

Pjotr wrote: Tue Feb 19, 2019 5:17 am Dan kun je problemen krijgen met de opstartvolgorde van de harde schijven in het BIOS. Is natuurlijk wel op te lossen, maar is weer moeilijk gedoe. Afijn, daar kom je dan vanzelf wel achter. :mrgreen:
Ik start zowiezo niet via een grub bootmenu op, maar via het bootmenu van de bios. Windows weet niets van Linux en Linux weet niets van Windows.
Gaat op zich prima. Kan er ook niets vernaggeld worden door verkeerd naast elkaar te installeren!
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19879
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by Pjotr »

RemonK wrote: Tue Feb 19, 2019 6:06 am Ik start zowiezo niet via een grub bootmenu op, maar via het bootmenu van de bios. Windows weet niets van Linux en Linux weet niets van Windows.
Gaat op zich prima. Kan er ook niets vernaggeld worden door verkeerd naast elkaar te installeren!
OK, in dat geval is dit de kortste klap:

1. Maak je computerkast open en trek de kabel los van de schijf waar Windows op zit;

2. Installeer Linux Mint op de overgebleven schijf die nog wel verbonden is met het moederbord;

3. Prik de kabel van de Windows-schijf er weer in.

Dan kan er dus echt helemaal niks mis gaan. 8)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
RemonK
Level 4
Level 4
Posts: 396
Joined: Wed Feb 06, 2019 6:32 pm
Location: Land van Umme
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by RemonK »

Pjotr ik zag dat je een tut hebt geschreven over het installeren van VirtualBox. Kan ik deze draaien op een 2e werkblad in fullscreen mode zodat ik met CTRL-ALT-TAB en pijltjes kan switchen tussen Linux en de VB met Windows?
Kan ik hierin een FTP server laten draaien?

Zakelijk heb ik in mijn 64bit winddoos een VB met een 32bit versie draaien omdat bepaalde auto data software niet op 64 bit draait. De VB heeft geen rechtstreekse toegang tot de bestanden van de 64bit versie, maar word gezien als een netwerk pc waarvan ik de schijven gedeeld heb. Dus mocht ik bestanden willen uitwisselen kan dat via het netwerk.
Dat wil ik straks ook zo voor elkaar boksen met Linux en dan moet er nog magazijn software en factuur software in draaien (helaas alleen voor Windows).

Privé wil ik een 2e werkblad met alleen een VB met een Windows versie waarin wat software draait die ik toch wel mis met Linux. Zoals Paint Shop Pro 9 (antiek) maar waarmee ik kan lezen en schrijven (Gimp is het niet voor mij), G6FTP server welke super draaide op Windows, veilig is en makkelijk te configureren (nu alleen config over zetten), FlashFXP welke ik al vanaf versie 1 gebruik.. Dat ik een nieuw OS moet leren kennen heb ik geen probleem mee en vind ik wel uitdagend, maar om nou ook nog allerlei software opnieuw te moeten leren kennen gaat mij teveel tijd inzitten (die ik eigenlijk niet heb). Ik heb nu al een paar avonden tijd gestoken in het opzetten van een ftp server en loop ik van de ene foutmelding in de andere en ben er nu klaar mee! Terwijl als ik een VB draai met windows dan kan ik in een uurtje klaar zijn en werken al mijn bewakingscamera's weer (althans de opslag) en met FlashFXP heb ik al mijn sites en logins weer. Idem dito met het bewerken van een foto. Heb gisteren via Teamview vanuit thuis op mijn zakelijke pc zitten photoshoppen omdat ik er met Gimp niet uitkwam! :roll: Het zijn kleine dingen waar dan uiteindelijk veel tijd in gaat zitten!

Een dual boot vind ik te omslachtig en zou niet werken met een ftp server. Heb zitten twijfelen om Wine met PlayOn Linux te installeren, maar daar lees ik alleen maar negatieve dingen over. Crossover schijnt wel weer goed te werken, maar heb het idee dat het minder veilig is als een VB.

(als je liever hebt dat ik hier een nieuw topic over open dan copy/past dan hoor ik het wel)
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19879
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by Pjotr »

Je kunt VB gewoon eens proberen.... Kijken hoever je komt.

Overigens is het onvermijdelijk dat je voor sommige zaken andere programmatuur moet gebruiken (en dus moet "aanleren") dan in Windows. Linux is niet alleen een besturingssysteem, het is een heel ander ecosysteem.

Er zijn een paar programma's die zowel een Windowsversie als een Linuxversie hebben (zoals Firefox, Chrome, Libre Office, Thunderbird en VLC). Maar dat geldt lang niet voor alle programma's. :wink:

Ik raad overigens sterk af, om Windows-nabootsers zoals Wine, Crossover enz. te installeren in je Linux:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/wine.html
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16224
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by Moem »

RemonK, ik ben ook verslingerd aan PaintShop Pro. Het is niet echt te vervangen. Al het andere is niet slechter, maar wel heel anders.
Bij mij draait PSP7 prima onder Wine. Je ziet, Pjotr's mening daarover deel ik niet. :)

Maar deze wel: om het aanleren van nieuwe software kun je met de overstap naar Linux eigenlijk niet heen. En dat is niet erg, want voor bijna alles zijn prima equivalenten en soms zijn die zelfs beter.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
RemonK
Level 4
Level 4
Posts: 396
Joined: Wed Feb 06, 2019 6:32 pm
Location: Land van Umme
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by RemonK »

Ik snap dat Linux geen Windows is en visa versa. Maar je moet begrijpen dat als je jaaaaren met Windows hebt gewerkt en dan ineens overstapt naar Linux (en dan ook echt spontaan overstappen!! 4 weken geen Windows meer!) dat ik ALLES opnieuw moet leren als het ware.. vooral het bestandssysteem van Linux begrijp ik nog geen hout van. Ik weet waar mijn privé bestandjes staan in /home/user, waar ik de log bestanden moet zoeken /var/log en waar de meeste config bestanden staan /etc... maar verder klooi ik serieus maar wat aan! Soms geen idee hebbende wat ik aan het doen ben?! :oops: Ik heb al een paar keer mijn account verkloot, maar toch weer weten te redden, de meeste problemen kom ik na veel googelen en lezen wel uit en dat vind ik ook niet erg, best interessant zelfs! Ik zie het wel als een uitdaging... maar.. het probleem voor mij nu is wel dat mijn ftp server niet draait, waardoor mijn bewakingscamera's niet werken, althans de opslag ervan en dat vind ik wel een kwalijke zaak! Mijn NAS server heeft een te beperkte ftp om die daarvoor te gebruiken en dan staat ook nog eens die HD de hele dag te ratelen wat niet de bedoeling is. Er zijn dingen die ik snel aan de praat wil krijgen, maar wat me gewoon teveel tijd kost en wat voor mij een must is!! Dat kan ik evt in de toekomst gaan vervangen voor een Linux ftp server als ik het systeem eenmaal onder de knie heb. Dat ik geen outlook heb is geen probleem, Thunderbird doet het inmiddels al prima, dat ik geen office heb is lekker belangrijk, in Libre Office kan ik ook mijn 'Word' bestandje tikken.. ik mis mijn winamp wel, maar ook daar heb ik inmiddels al een vervanger voor, dat ik de beelden van mijn camera nog niet live kan zien heb ik geen probleem mee, dat ze niet opgeslagen worden wel!!

En ja, PSP is de bom en die mis ik zeker wel omdat ik veel foto bewerking doe. Daarmee kan ik lezen en schrijven, daar hoef ik geen dikke Adobe pakketten voor te hebben. Zakelijk gezien zit ik nou eenmaal vast aan bepaalde software wat alleen voor Windows verkrijgbaar is en daarom MOET ik dat werkend hebben in een VB voor ik zakelijk ook overga naar Linux.

Deze Linux install zie ik nu als een proeftuintje waar ik lekker in kan kloten tot het echt kapot is of tot ik het draaiend heb zoals ik het wil en met de software welke ik wens! Als dat eenmaal lukt en ik ben er tevreden mee, dan ga ik met een frisse start maken met alleen de software wat ik nodig heb. Ik heb in deze install zoveel meuk geïnstalleerd en geprobeerd en weer verwijderd, zo vaak mijn account verkloot en weer gefixt dat ik deze install sowieso niet meer vertrouw! :mrgreen: De schijf indeling ga ik anders maken, mijn filesystem moet meer ruimte krijgen zodat ik niet weer tegen zo'n log ontploffing aanloop en ik mijn account niet meer inkom. Er zit sowieso nog een fout in die ik niet gefixt krijg... als ik met CTR-ALT-F1 naar een terminal swap dan moet ik daar mijn gebruikersnaam en paswoord ingeven. Als ik mijn gebruikersnaam ingeef en op enter druk dan lijkt het alsof hij 2x enter geeft en ik krijg dan een incorrect paswoord melding en in deze loop blijft hij hangen en spamt me hele beeld vol. Met CTRL-C kan ik het onderbreken, krijg ik weer een schoon scherm met de vraag voor gebruiker en paswoord, maar hetzelfde probleem blijft zich herhalen... voorheen werkte dit wel! Ik kan dan alleen met CTRL-F7 weer terug naar Mint desktop.

Maar goed, ik ga vanavond maar eens aan de VB beginnen en kijken wat ik daar allemaal werkend in krijg.
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek
RemonK
Level 4
Level 4
Posts: 396
Joined: Wed Feb 06, 2019 6:32 pm
Location: Land van Umme
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by RemonK »

En ik vind dat er te weinig opties in Cinnamon zitten... naar mijn gevoel kan ik te weinig. Ik kan niet doen wat ik wil... bijvoorbeeld waar ik nu tegenaan loop is dat ik in VB niet mag kiezen op welke schijf ik alle bestanden op wil slaan. Ik kan alleen in de /home/user dir mijn bestanden zetten. Terwijl ik een partitie van 1TB vrij heb op een andere schijf! :roll: Terwijl in de windows versie mag je het neerzetten waar je wil!

Ook het openen van venster/programma, slaat hij niet op waar ze als laatst zijn afgesloten, die optie is er niet!??
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16224
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by Moem »

Pjotr wrote: Tue Feb 19, 2019 5:17 am
RemonK wrote: Mon Feb 18, 2019 10:58 pm Wat bedoel je trouwens met webstekken? Ken die term niet..
Een aardig geslaagde poging tot vertaling van "websites", die ik ooit eens ergens heb gezien....
Geslaagd, dat is een mening... 'Stek' heeft te veel betekenissen, en de betekenis 'locatie' is niet bij iedereen bekend, zoals je ziet. Dan zou ik nog eerder 'weblocatie' zeggen, of als je het toch korter en informeler wilt, 'webplek'.

Blijft lelijk en jeukopwekkend, maar is tenminste begrijpelijk. (Ja, ook een mening.)
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16224
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by Moem »

RemonK wrote: Thu Feb 28, 2019 2:18 pm En ik vind dat er te weinig opties in Cinnamon zitten... naar mijn gevoel kan ik te weinig. Ik kan niet doen wat ik wil...
Dit lijken me geen Cinnamon-problemen. Wellicht zelfs geen Mint-problemen. Maar met VB heb ik precies 0 ervaring, dus ik kan je er niet mee helpen.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
RemonK
Level 4
Level 4
Posts: 396
Joined: Wed Feb 06, 2019 6:32 pm
Location: Land van Umme
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by RemonK »

Maar goed, mooi kl0te dus.. iemand met een te kleine home dir kan dus geen VB gebruiken!? Ookal heeft hij 2 andere schijven met TB's aan ruimte..... :?
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19879
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by Pjotr »

Moem wrote: Thu Feb 28, 2019 3:08 pm jeukopwekkend
Haeste jeuk dan möste kratse:
https://www.youtube.com/watch?v=Slg_XJ2ryTE
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
RemonK
Level 4
Level 4
Posts: 396
Joined: Wed Feb 06, 2019 6:32 pm
Location: Land van Umme
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by RemonK »

Mooi, maar niemand een idee hoe ik mijn VM's op een andere schijf kan opslaan? Want het lijkt alweer op een weggegooide avond waar ik geen stap verder ben gekomen... :|
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16224
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by Moem »

RemonK wrote: Thu Feb 28, 2019 6:30 pm Mooi, maar niemand een idee hoe ik mijn VM's op een andere schijf kan opslaan?
Je hebt meer kans op antwoorden als je deze vraag in een nieuw onderwerp stelt op het Engelstalige deel van het forum. Dat is nou eenmaal veel dichter bevolkt.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
RemonK
Level 4
Level 4
Posts: 396
Joined: Wed Feb 06, 2019 6:32 pm
Location: Land van Umme
Contact:

Re: Werkt SSD met linux van ene pc in andere pc?

Post by RemonK »

Idd ja, ga ik doen!
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”