Zomaar een opmerking over Timeshift

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Zomaar een opmerking over Timeshift

Post by Hendrick »

Het viel mij op dat de filters verschillen tussen mint 18.3 en 19.3. Dit is met name van
belang voor de home-directory. In 18.3 wordt deze (terecht) niet meegenomen in de
backup d.m.v. het filter /home/*** Bij het restoren blijft de home-directory intact.

Echter, in 19.3 ziet het filter er anders uit en wordt er bij een restore een lege home
directory opgeleverd. Voor onervaren gebruikers kan dit vervelende consequenties
hebben, omdat ze na een herstel een goed werkend systeem hebben maar zonder hun
eigen spullen...
De manier waarop de versie onder mint 18.3 werkt (versie 17.11) bevalt mij beter.

Hendrick
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
RemonK
Level 4
Level 4
Posts: 395
Joined: Wed Feb 06, 2019 6:32 pm
Location: Land van Umme
Contact:

Re: Zomaar een opmerking over Timeshift

Post by RemonK »

Maar dat geld dan alleen als je backupt zonder /home neem ik aan?

Ik backup de home ook mee. Heb vorige week toevallig een restore gedaan en alles was compleet incl /home.
Maar ik weet niet of ik toen al op 19.3 zat of nog op 19.2?

Waarom is het trouwens terecht dat home niet meegenomen word?
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16229
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Zomaar een opmerking over Timeshift

Post by Moem »

Omdat het niet gebruikelijk is, en meestal ook niet handig, dat een systeemherstelling ook je bestanden terugzet zoals ze waren tijdens het maken van de momentopname. Heel vaak betekent dat dan dat je werk kwijt zou zijn. En bestanden (documenten en afbeeldingen) wonen meestal in home.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: Zomaar een opmerking over Timeshift

Post by Hendrick »

@RemonK

Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik vind altijd dat je gereedschap moet gebruiken waar het voor
bedoeld is. Timeshift is volgens mij bedoeld om wijzigingen in het systeem snel terug te draaien.
Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe kernel die niet of slecht bevalt. Als je ook de user-bestanden
veilig wilt stellen, is er een scala van andere programma's beschikbaar. Zelf gebruik ik daar een
portable versie van Macrium Reflect voor.

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
RemonK
Level 4
Level 4
Posts: 395
Joined: Wed Feb 06, 2019 6:32 pm
Location: Land van Umme
Contact:

Re: Zomaar een opmerking over Timeshift

Post by RemonK »

Moem wrote: Wed Jan 15, 2020 1:45 pm En bestanden (documenten en afbeeldingen) wonen meestal in home.
Dat staat allemaal op externe schijven. En cfg bestanden zoals fstab en grub bewaar ik ook altijd een copy van op externe schijven.
Maar stel dat het systeem raar doet en na een restore nog steeds, het zou dan dus ook in de persoonlijke cfg bestanden kunnen zitten (/.config).
Hendrick wrote: Wed Jan 15, 2020 4:00 pm Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik vind altijd dat je gereedschap moet gebruiken waar het voor
bedoeld is. Timeshift is volgens mij bedoeld om wijzigingen in het systeem snel terug te draaien.
Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe kernel die niet of slecht bevalt.
Of clonezilla die zich nestelt in je systeem en ervoor zorgt dat het niet meer opstart! :?
Wat dat betreft werkt Timeshift idd goed, ook simpel vanaf de prompt..
Hendrick wrote: Als je ook de user-bestanden veilig wilt stellen, is er een scala van andere programma's beschikbaar. Zelf gebruik ik daar een portable versie van Macrium Reflect voor.
Ok, wist niet dat Macrium er ook voor linux was, dat ga ik gelijk opzoeken! Thanx.
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: Zomaar een opmerking over Timeshift

Post by Hendrick »

Bij het testen van de restore zag ik trouwens dat Timeshift ook de EFI-partitie (FAT32) kan terugzetten.
In die partitie kunnen inderdaad ook systeemwijzigingen van Linux voorkomen. Ik denk daarom dat de
default-instellingen meestal het beste zullen werken.

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”