Laatste versie VLC Player

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Laatste versie VLC Player

Post by duckduckgo66 »

Hallo allemaal,

Er is een security issue met VLC Player en er word aangeraden om up te daten naar de laatste versie.
Ik gebruik Linux Mint 19.3 Tricia, en zie dat ik VLC player 3.0.8 Vetina heb.
Ik heb 2 PPA's in mijn systeems staan en wel de onderstaande twee.

deb http://ppa.launchpad.net/jonathonf/vlc-3/ubuntu bionic main
deb-src http://ppa.launchpad.net/jonathonf/vlc-3/ubuntu bionic main

Er is tot op heden geen update voor VLC player in mijn systeem, dus hoe kom ik nu aan de laatste versie?

Thanks
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Charles_NL

Re: Laatste versie VLC Player

Post by Charles_NL »

Gewoon op de website van VLC zelf :idea:
Daar staat versie 3.0.11 zie ik staan voor Linux Mint.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: Laatste versie VLC Player

Post by duckduckgo66 »

Charles_NL wrote: Sat Jun 20, 2020 12:56 pm Gewoon op de website van VLC zelf :idea:
Daar staat versie 3.0.11 zie ik staan voor Linux Mint.
Hallo Charles, die werkt niet.

Thanks
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: Laatste versie VLC Player

Post by duckduckgo66 »

duckduckgo66 wrote: Sat Jun 20, 2020 1:01 pm
Charles_NL wrote: Sat Jun 20, 2020 12:56 pm Gewoon op de website van VLC zelf :idea:
Daar staat versie 3.0.11 zie ik staan voor Linux Mint.
Hallo Charles, die werkt niet, want er komt te staan Package 'vlc' is already installed

Thanks
M_aD
Level 4
Level 4
Posts: 204
Joined: Sun Apr 27, 2008 9:03 am
Location: Belgium
Contact:

Re: Laatste versie VLC Player

Post by M_aD »

Je ontvangt een patch update voor de huidige versie die geinstalleerd staat op je systeem dus je hoeft de nieuwste versie helemaal niet te downloaden van de website.
Debian heeft zelfs oudere software pakketten welke in de stable versie nooit naar de nieuwste versie geupdate worden, deze worden in geval van problemen gewoon gepatched. Dit geldt dus ook voor Ubuntu en de daarop gebaseerde distributies zoals Mint.

Wil je wel altijd het laatste nieuwe hebben dan kan je beter een rolling release distro nemen. Maar... het laatste nieuwe wil niet zeggen dat het altijd beter is. ;)
carum carvi

Re: Laatste versie VLC Player

Post by carum carvi »

Het betreft bij 2 veilgheids risico's alleen MacOS / IOs hardware volgens de Vlc website en er zijn nog geen actieve exploits gevonden.

De Vlc website met informatie over deze veiligheidsrisico's duidt alleen op de mogelijkheid dat als iemand een kwaadaardig bestand op het internet zet en als dit vervolgens afgespeeld / gedownload wordt dat Vlc dan waarschijnlijk alleen maar zal crashen. Het kan echter niet geheel worden uitgesloten dat er van buitenaf een code uitgevoerd zou kunnen worden, als je zo'n onveilig bestand afspeelt.

Tijdelijke oplossing volgens Vlc: wees extra voorzichtig WAT je van welke website afspeelt met Vlc OF als je niet voorzichtig wil zijn, dan kun je even tijdelijk de Vlc plugin deactiveren. Bij een ander veiligheidsrisico wordt tijdelijk geadviseerd om "not to use the network discovery, including for chromecast"...

Al met al klinkt het niet als ernstige veiligheidsrisico's. Waarschijnlijk zal binnen een week (of 2) ook in de normale LinuxMint updates deze Vlc 3.0.11 versie beschikbaar zijn. De 3.0.10 versie zal dan wel overgeslagen worden vermoed ik...
M_aD
Level 4
Level 4
Posts: 204
Joined: Sun Apr 27, 2008 9:03 am
Location: Belgium
Contact:

Re: Laatste versie VLC Player

Post by M_aD »

Zover ik weet blijven de versies hetzelfde in Mint/Ubuntu en zal dus op 3.0.8 blijven hangen in Mint 19.3. Een nieuwere versie maakt nooit zijn weg naar de Ubuntu LTS repo's namelijk, dus ze worden gepatched zoals ik eerder aan gaf. Bijvoorbeeld 3.0.8.2-1 wordt dan 3.0.8.3-1 om maar iets te noemen. Het blijft dus dezelfde versie.

Ubuntu 20.04 LTS beschikt over de 3.0.9.2-1 versie, deze gaat geen 3.0.10 of 3.0.11 worden en dus in Mint ook niet, enzij het Mint team zelf het pakket bouwt en in hun eigen repositories hebben staan.
Of... je moet zelf de officiële VLC PPA gaan toevoegen om de laatste nieuwe versie te krijgen. Zelf ben ik geen voorstander voor het toevoegen van allerlei PPA's op een systeem.

Dat wat de TS heeft zijn volgens mij overigens niet de officiële ppa's. Deze zijn/is dat wel: https://launchpad.net/~videolan/+archiv ... ster-daily
En betreft het daily builds zover ik begrijp.
Fossy
Level 3
Level 3
Posts: 108
Joined: Sat Jun 20, 2020 5:10 pm

Re: Laatste versie VLC Player

Post by Fossy »

duckduckgo66 wrote: Sat Jun 20, 2020 12:39 pm Hallo allemaal,
Er is een security issue met VLC Player en er word aangeraden om up te daten naar de laatste versie.
Ik gebruik Linux Mint 19.3 Tricia, en zie dat ik VLC player 3.0.8 Vetina heb.
Ik heb 2 PPA's in mijn systeems staan en wel de onderstaande twee.
deb http://ppa.launchpad.net/jonathonf/vlc-3/ubuntu bionic main
deb-src http://ppa.launchpad.net/jonathonf/vlc-3/ubuntu bionic main
Er is tot op heden geen update voor VLC player in mijn systeem, dus hoe kom ik nu aan de laatste versie?
Thanks
in Linux Mint 19.3 vindt U onder programmabeheer de Flathub 3.0.11 versie
deïnstalleer de versie die U actief hebt en probeer de Flathub eens uit ?

off topic :
Linux Mint 20 ( BETA ) alsook LMDE4 komen beiden met laatste nieuwe 3.0.11 versie van VLC : , zowel de reguliere als de Flathub versie
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: Laatste versie VLC Player

Post by duckduckgo66 »

OK, dank voor alle antwoorden, dan wacht ik af of er een patch voor komt.

Thanks 8)
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: Laatste versie VLC Player

Post by Hendrick »

Onder Linux Mint heb ik ook nog steeds versie 3.0.8
Ik gebruik het programma weinig, maar zag vandaag dat onder Win10 er een update aangeboden
is van 3.0.10 naar 3.0.11. Kan helaas geen changelog ontdekken, dus weet niet waarom de update
nodig was.

Aanvulling: Ik lees op de site van Security.nl dar het inderdaad met een kwetsbaarheid in een
bepaalde module te maken heeft.

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
M_aD
Level 4
Level 4
Posts: 204
Joined: Sun Apr 27, 2008 9:03 am
Location: Belgium
Contact:

Re: Laatste versie VLC Player

Post by M_aD »

Hendrick...
Op Windows wordt altijd een automatische update aangeboden als er een nieuwe versie van een programma is. Je kan dat gewoonweg niet vergelijken met hoe een Linux distributie werkt naar mijn bescheiden mening omdat de twee totaal verschillend zijn en werken.
User avatar
Hendrick
Level 3
Level 3
Posts: 174
Joined: Sun Feb 16, 2014 4:01 pm
Location: Amsterdam

Re: Laatste versie VLC Player

Post by Hendrick »

Was ook niet inhoudelijk als vergelijking bedoeld. Noemde slechts de versies op van de diverse platforms.
Veel liefhebbers werken immers met dualboot en Windows erbij. Er is trouwens voor Linux Mint wel degelijk
ook een versie 3.0.11 en schijnbaar komt die versie mee met Mint-20. Wellicht volgende week al... 8)

Hendrick
Mint Xfce - Mint Cinnamon - Win11 Pro
M_aD
Level 4
Level 4
Posts: 204
Joined: Sun Apr 27, 2008 9:03 am
Location: Belgium
Contact:

Re: Laatste versie VLC Player

Post by M_aD »

Schiet me net te binnen... aangezien het Mint team VLC al eerder vervangen heeft door Xplayer en nu Xplayer vervangen heeft door Celluloid zal Mint 20 niet geleverd worden met VLC en zal de versie van VLC in de repos gewoon 3.0.9 blijven.
Fossy
Level 3
Level 3
Posts: 108
Joined: Sat Jun 20, 2020 5:10 pm

Re: Laatste versie VLC Player

Post by Fossy »

ik herhaal hier mijn vorige post :

VLC 3.0.11 is beschikbaar op zowel Linux Mint 20 ( Beta ) en dus ook de final release ervan , als op LMDE4
onder Linux 19.3 moet je echter voor een Flathub installatie gaan , of genoegen nemen met een reguliere 3.0.8 versie .

U vindt het programma gewoonweg in het menu " programmabeheer " ,

U hebt bovendien de keuze tussen een reguliere installatie of een Flathub installatie .

VLC is niet voorgeïnstalleerd zoals bvb Celluloid , LibreOffice , voor een installatie van VLC moet je ALTIJD zelf het initiatief nemen .

ik heb nota bene , VLC 3.0.11 in gebruik onder Linux MInt 19.3 Cinnamon / LMDE4 Cinnamon en onder de BETA release van Linux Mint 20 Cinnamon en heb hiervoor geen beroep hoeven te doen op downloadsites noch PPA's , laat staan SNAP'S .
M_aD
Level 4
Level 4
Posts: 204
Joined: Sun Apr 27, 2008 9:03 am
Location: Belgium
Contact:

Re: Laatste versie VLC Player

Post by M_aD »

Net even gekeken op LMDE en het klopt, dank Fossy voor de opheldering. Ik ben zelf net weer sinds een tijdje terug mint gaan gebruiken en heb me klaarblijkelijk vergist. Mijn excuses.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: Laatste versie VLC Player

Post by duckduckgo66 »

Fossy wrote: Sun Jun 21, 2020 7:15 am ik herhaal hier mijn vorige post :

VLC 3.0.11 is beschikbaar op zowel Linux Mint 20 ( Beta ) en dus ook de final release ervan , als op LMDE4
onder Linux 19.3 moet je echter voor een Flathub installatie gaan , of genoegen nemen met een reguliere 3.0.8 versie .

U vindt het programma gewoonweg in het menu " programmabeheer " ,

U hebt bovendien de keuze tussen een reguliere installatie of een Flathub installatie .

VLC is niet voorgeïnstalleerd zoals bvb Celluloid , LibreOffice , voor een installatie van VLC moet je ALTIJD zelf het initiatief nemen .

ik heb nota bene , VLC 3.0.11 in gebruik onder Linux MInt 19.3 Cinnamon / LMDE4 Cinnamon en onder de BETA release van Linux Mint 20 Cinnamon en heb hiervoor geen beroep hoeven te doen op downloadsites noch PPA's , laat staan SNAP'S .
Hallo Fossy,

Ik heb de post gelukkig nog even gevolgd, en nu de Flathub installatie gedaan.
Nu heb ik de laatste versie van VLC, dus opgelost.

Hartelijk dank voor je informatie! :D
Last edited by duckduckgo66 on Sun Jun 21, 2020 2:56 pm, edited 1 time in total.
Fossy
Level 3
Level 3
Posts: 108
Joined: Sat Jun 20, 2020 5:10 pm

Re: Laatste versie VLC Player

Post by Fossy »

graag gedaan :wink:
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”