Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
kimvg
Level 3
Level 3
Posts: 107
Joined: Tue Jun 30, 2020 4:52 am

Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by kimvg »

Hallo allemaal,

Op dit moment dat we “massaal” overwegen om van Mint 19 naar Mint 20 over te gaan blijft misschien de vraag, upgraden of een
verse installatie van Mint 20?
Ik ben gewoon benieuwd wat de meningen of standpunten van andere hierover zijn.

Ik zelf heb een verse installatie van Mint 20 gedaan en met deja-dup een back-up teruggezet met mijn persoonlijke bestanden. Ik kies er dan vervolgens voor om in het geval van Mint 20.1, 20.2 en 20.3 een upgrade te doen.
Zodra Mint 21 beschikbaar is doe ik weer een verse installatie.
Persoonlijk is het dicht slippen van de ruimte op mijn SSD na 2 jaar intensief gebruik een belangrijke reden voor mij om elke 2 jaar een nieuwe verse installatie te doen.

Ik ben benieuwd hoe andere dat doen en wat is verstandig. Altijd upgraden of telkens een verse installatie?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20092
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by Pjotr »

Je doet het precies goed. :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by duckduckgo66 »

Hallo allemaal,

1) Komt de nieuwe versie van Mint in mijn Update Manager te staan? (Ik zie dat Mate al is te downloaden als .iso)
2) Als ik een upgrade doe blijven mijn films en documenten dan gewoon bestaan?
3) Veel mensen doen misschien een verse install, maar in hoeveel procent gaat een upgrade fout? (Als hier iets over is te zeggen.)

Thanks 8)
kimvg
Level 3
Level 3
Posts: 107
Joined: Tue Jun 30, 2020 4:52 am

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by kimvg »

Mijn ervaring is dat een upgrade niet fout gaat. Ik heb alleen nooit een upgrade gedaan naar een nieuwe versie. Mint 19 vs Mint 20 zoals ik eerder beschreef.
Het is idd al te downloaden als iso, je wacht kennelijk op de mogelijkheid op een upgrade?
Voor zo ver ik weet blijven je films en documenten dan gewoon behouden. Al is het maken van een back-up wel zeer aan te raden!!
Raadplege vooral https://blog.linuxmint.com/ veel vragen worden daar al beantwoord.
M_aD
Level 4
Level 4
Posts: 204
Joined: Sun Apr 27, 2008 9:03 am
Location: Belgium
Contact:

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by M_aD »

duckduckgo66 wrote: Wed Jul 01, 2020 6:41 pm Hallo allemaal,

1) Komt de nieuwe versie van Mint in mijn Update Manager te staan? (Ik zie dat Mate al is te downloaden als .iso)
Nee, het zal waarschijnlijk weer gedaan worden via het mintupgrade tool zoals bij de upgrade van 18.3 naar 19, ze zijn nog aan het testen zover ik weet. En alle iso's zijn sinds Zaterdag al te downloaden, niet alleen MATE....
2) Als ik een upgrade doe blijven mijn films en documenten dan gewoon bestaan?
Ja, MAAR... zorg er zeker voor een backup te maken van al je belangrijke bestanden. Gewoon uit voorzorg mocht het uiteindelijk toch mislopen met de upgrade. Een gewaarschuwd man telt voor twee. ;)
3) Veel mensen doen misschien een verse install, maar in hoeveel procent gaat een upgrade fout? (Als hier iets over is te zeggen.)
Moeilijk te zeggen en kan afhankelijk zijn van verschillende factoren en iedereen heeft andere hardware. Dus bij de ene verloopt het vlekkeloos en de andere hikt tegen problemen aan.
Thanks 8)
Bij deze. :)
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16230
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by Moem »

Ik doe een nieuwe installatie, maar behoud daarbij mijn /home (aparte partitie). Je zou het een 'vuile' installatie kunnen noemen. Zo behoud ik mijn bestanden maar ook instellingen. Ik moet dan wel de software opnieuw installeren.
Ik vind deze methode risicoloos, want ik maak voor de zekerheid eerst een volledige backup van /home; gaat er iets mis, dan kan een echte schone installatie altijd nog, en in de backup heb ik dan al mijn bestanden bewaard. Dan ben ik alleen wat extra tijd kwijt. En als het wel allemaal goed gaat (wat tot nu toe altijd gebeurd is) dan scheelt het behoud van instellingen me veel tijd en moeite.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Charles_NL

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by Charles_NL »

Ik heb twee notebooks en op beiden staat mintversie 18.3
Tot nu toe heb ik geen update/upgrade zien staan in Bijwerkbeheer naar mintversie 19.x :x Dus zodoende blijf ik mintversie 18.3 gebruiken tot aan de TGT-datum, waarna de support en ondersteuning niet meer gegeven wordt, dat is over iets minder dan een jaar. Dan zal ik de op dat moment meest actuele mintversie zelf wel moeten gaan installeren. In dat geval gaat het een verse install worden vanaf een live-CD. Mijn documenten, foto's, muziek, etc. staan op een externe HDD :D

Overigens, de interne HDD zal nooit volraken. Die is nogal ruim bemeten en met wat ik zoal doe zal ie ook nooit vollopen :D Mijn notebooks gebruik ik hoofdzakelijk voor surfen, youtube filmpjes kijken, googlen, webwinkelen en mail.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16230
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by Moem »

Charles_NL wrote: Thu Jul 02, 2020 8:17 am Tot nu toe heb ik geen update/upgrade zien staan in Bijwerkbeheer naar mintversie 19.x :x
Die ga je ook niet zien, want zo werken upgrades naar een volgende hoofdversie niet.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Fossy
Level 3
Level 3
Posts: 108
Joined: Sat Jun 20, 2020 5:10 pm

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by Fossy »

Charles_NL wrote: Thu Jul 02, 2020 8:17 am Ik heb twee notebooks en op beiden staat mintversie 18.3
Tot nu toe heb ik geen update/upgrade zien staan in Bijwerkbeheer naar mintversie 19.x :x ......
U kan eventueel in een eerste fase 18 upgraden naar 19.

How to upgrade to Linux Mint 19
Tutorial by Clem :

https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2416


en vervolgens , van zodra de instructies beschikbaar zijn ( in de loop van deze maand ? ) upgraden naar 20 …

of meteen voluit gaan voor een schone installatie van 20 ?
kimvg
Level 3
Level 3
Posts: 107
Joined: Tue Jun 30, 2020 4:52 am

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by kimvg »

Moem wrote: Thu Jul 02, 2020 2:34 am Ik doe een nieuwe installatie, maar behoud daarbij mijn /home (aparte partitie). Je zou het een 'vuile' installatie kunnen noemen. Zo behoud ik mijn bestanden maar ook instellingen. Ik moet dan wel de software opnieuw installeren.
Ik vind deze methode risicoloos, want ik maak voor de zekerheid eerst een volledige backup van /home; gaat er iets mis, dan kan een echte schone installatie altijd nog, en in de backup heb ik dan al mijn bestanden bewaard. Dan ben ik alleen wat extra tijd kwijt. En als het wel allemaal goed gaat (wat tot nu toe altijd gebeurd is) dan scheelt het behoud van instellingen me veel tijd en moeite.
Ik deed dat voorheen ook zo bij mij ging het één keer echter hopeloos mis en ik had geen back-up. Ik dacht dat kan niet misgaan :roll:
Sindsdien maak ik dagelijks een back-up maar mijn NAS en eens in de 2 jaar een verse installatie. Ik moet dan idd wel alles opnieuw instellen want ik maak geen back-up van de gehele /home. Dan worden de back-ups wel tijdrovend. Dus alleen de /Afbeeldingen, /Documenten, /Muziek, en /Video zijn voor mij belangrijk. Voor mij werkt dat zo prima.
kimvg
Level 3
Level 3
Posts: 107
Joined: Tue Jun 30, 2020 4:52 am

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by kimvg »

Wellicht een beetje omslachtig maar ik maak met gnome-disks altijd een schijfkopie (disk-image) op een externe USB schijf voor ik een nieuwe installatie doe. Laatst heeft dat zich uitbetaald omdat mijn wachtwoordmanager niet meer ondersteund werd. Ik kon zo weer terug naar mijn oude versie met behoud van al mijn bestanden. Via dit forum heb ik het kunnen oplossen en ben ik blij met mijn nieuwe Mint 20 installatie.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16230
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by Moem »

kimvg wrote: Thu Jul 02, 2020 2:50 pm bij mij ging het één keer echter hopeloos mis en ik had geen back-up. Ik dacht dat kan niet misgaan :roll:
Kan het ook niet! Behalve als je geen backup hebt, want precies dan gaat het natuurlijk wel mis.
Het paraplueffekt: als je er een bij je hebt, gaat het niet regenen. En zo niet, dan hoost het. :wink:
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by duckduckgo66 »

Komt de nieuwe versie van Mint in mijn Update Manager te staan?

Ik zie geen mint upgrade tool in mijn systeem.
kimvg
Level 3
Level 3
Posts: 107
Joined: Tue Jun 30, 2020 4:52 am

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by kimvg »

Moem wrote: Thu Jul 02, 2020 3:42 pm
kimvg wrote: Thu Jul 02, 2020 2:50 pm bij mij ging het één keer echter hopeloos mis en ik had geen back-up. Ik dacht dat kan niet misgaan :roll:
Kan het ook niet! Behalve als je geen backup hebt, want precies dan gaat het natuurlijk wel mis.
Het paraplueffekt: als je er een bij je hebt, gaat het niet regenen. En zo niet, dan hoost het. :wink:
Als dingen fout kunnen gaan dan...... :wink:
kimvg
Level 3
Level 3
Posts: 107
Joined: Tue Jun 30, 2020 4:52 am

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by kimvg »

duckduckgo66 wrote: Thu Jul 02, 2020 4:10 pm Komt de nieuwe versie van Mint in mijn Update Manager te staan?

Ik zie geen mint upgrade tool in mijn systeem.
Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij zijn ze het aan het testen. Halverwege deze maand zou het wellicht mogelijk zijn om te upgraden. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
M_aD
Level 4
Level 4
Posts: 204
Joined: Sun Apr 27, 2008 9:03 am
Location: Belgium
Contact:

Re: Een upgrade naar Mint 20 of opnieuw installeren?

Post by M_aD »

duckduckgo66
Ik heb je vragen wat verder hierboven al beantwoord. Nogmaals: Nee, de nieuwe versie komt niet in je Update Manager te staan.

Het mint upgrade tool moet, als de handleiding hoe te upgraden af is, gedownload worden. Deze zit niet standaard in Mint namelijk. Alles wordt netjes uitgelegd in de handleiding.
Momenteel zijn ze nog bezig met testen, ook dit had ik al aangegeven. Hoe lang dat gaat duren weten we niet. Afwachten dus.

En heb je geen geduld dan download gewoon de Mint 20 iso en doe een schone installatie.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”