[SOLVED] Installatieavonturen: UEFI vs legacy boot

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Post Reply
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

[SOLVED] Installatieavonturen: UEFI vs legacy boot

Post by xinu »

Hallo (alweer),

Misschien ben ik niet de enige die soms wat worstelt met de (linux, ubuntu, Mint,...) installatieprocedure...
Zeker daar waar het om een duale installatie met Windows gaat.

Ik blijf er bescheiden onder want de finesses van sommige instellingen blijven mij (soms) ontgaan.

Het vlotte verloop van een installatie van ubuntu en dus van Mint hangt, volgens mij, ook een beetje af van het soort computer, van zijn mogelijkheden, van zijn bios.

UEFI is naar verluidt een quasi vereiste i.v.m. ubuntu updates.

Ik neem hier als voorbeeld een (nieuwe/tweedehandse) Dell computer.

Linux Mint cinnamon Edge live boot img netjes en veilig en degelijk op een usb stick gezet met rufus (rechtsklik en open in nieuw tabblad) in Windows 10.
Partitionering, verkleining van harde schijf, succesvol verricht in Windows.

Vervolgens, het bios...

Mijn procedure was mogelijks niet helemaal de juiste maar heeft uiteindelijk goed resultaat geleverd.

Standaard was in het bios enkel de Windows partitie aanwezig onder UEFI.
Het gemakkelijkste, zekerste, voor de installatie leek mij voor legacy te gaan en de Mint bootdisk als eerste opstartoptie bovenaan te plaatsen.

De Mint installatie verliep vlot. Manueel, op de van Windows afgeknipte 'unallocated space', mits toevoeging van een kleine bootsectie van 3 Mb.
Naderhand, nog steeds in 'legacy' modus, startte Mint netjes op. Weliswaar zonder grub menu.
Bovendien alsmaar 'terugval', al kan dat ook met andere dingen te maken hebben gehad.
Ook probleempjes met een niet ladende wifi lijst in Mint (verholpen door WWAN in het bios uit te schakelen en fastboot UIT in de Windows energie configuratie).

Uiteindelijk de bios-instellingen opnieuw nader bekeken:

- UEFI selecteren
- 'Add Boot Option'
- Daar onder EFI Boot Selection, File System FSO: 'EFI' selecteren, vervolgens 'ubuntu' en daarna 'grubx64.efi' en het een naam geven
- De grubx64.efi boot bovenaan de UEFI bootlijst zetten. Boven de Windows partitie dus.

Bewaren en bios afsluiten.

Bij heropstart in eerste instantie nog steeds geen grub menu.

Mint laten laden...

In Mint terminal: 'sudo update-grub'.

Herstarten

et

Voila, gruba, All Inclusive.

P.S.: Tips voor andere werkwijzen natuurlijk altijd welkom.

Dell Bios UEFI-legacy
Dell Bios UEFI-legacy
Last edited by xinu on Mon Dec 11, 2023 3:25 am, edited 6 times in total.
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 67
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: Installatieavonturen: UEFI vs legacy boot

Post by Charles »

Beter laat dan nooit, op deze webpage staat een uitgebreide beschrijving hoe dat te doen. Wellicht dat je hier verder mee geholpen wordt betreffende een dual-boot installatie.
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

Re: Installatieavonturen: UEFI vs legacy boot

Post by xinu »

Charles wrote: Fri Nov 24, 2023 11:55 am Beter laat dan nooit, op deze webpage staat een uitgebreide beschrijving hoe dat te doen. Wellicht dat je hier verder mee geholpen wordt betreffende een dual-boot installatie.
Nuttige, behulpzame, volledige informatie.

Ik denk dat ik persoonlijk, bij deze Dell, inderdaad niet anders kon dan dit volgen:
"In enkele gevallen noodzakelijk: CSM (soms: Legacy) inschakelen
2.4. Soms moet u in het UEFI de optie CSM (Compatibility Support Module) inschakelen (soms heet die: Legacy). Daardoor bootst het UEFI een ouderwets BIOS na."
T.t.z. 'in het UEFI'... Soms gewoon UEFI of Legacy.

Tussen ons gezegd en gezwegen, een beetje jammer dat beide mogelijkheden moeten bestaan.

Nu ben ik zelf niet helemaal onvertrouwd met linux, maar ik kan mij inbeelden dat zij die het voor het eerst willen gaan gebruiken (nog meer) sukkelen met de installatie. Die gegadigden hebben gadorie (misschien) nog nooit over grub gehoord, o.a.

Je plugt de installatiedisk in, maar UEFI modus heeft er problemen mee.
Dan is legacy het enige, beste alternatief.
Je zit ook met een nieuwe computer, ander, eventueel uitgebreid bios, waar je op zich nog vertrouwd mee moet worden.

Vervolgens weten dat je na de installatie (in het specifieke Dell-geval) via een bepaalde weg grubx64.efi manueel in het bios dient toe te voegen aan UEFI.
Bovenaan zetten, UEFI-modus activeren.
Beseffen dat je daarna best herstart en een sudo update-grub in Mint verricht.

Daarna, jiha ;-)

Andere PC's andere werkwijzen.
Post Reply

Return to “Nederlands - Dutch”