[SOLVED]DosBox

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Post Reply
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 68
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

[SOLVED]DosBox

Post by Charles »

Vanuit de pakketbronnen van mint heb ik DOSBox Simulator geïnstalleerd. Echter, hoe dien ik dat te gebruiken?
Op een extern medium staat een stokoude spel uit het MS-DOS tijdperk en die software is in zip-formaat. Natuurlijk snap ik dat dit spel eerst uitgepakt zal moeten worden, maar dient dat in een speciale map plaats te vinden of wat zijn in elk geval de aandachtspunten? En dan is het dus de bedoeling dat dit spel uitgevoerd word in de DOSBox Simulator.
Hoe dien je dit te doen voor het gewenste resultaat?
Last edited by Charles on Thu Feb 22, 2024 12:02 pm, edited 3 times in total.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: DosBox

Post by xenopeek »

Je moet het spel uitpakken en in een directory plaatsen. In DOSBox moet je dan die directory, of de directory er boven, configureren als de C:\ drive en dan kan je DOSBox starten en vanuit de DOS prompt je spel starten. In DOSBox moet je dat handmatig configureren met een dosbox.conf bestand: https://www.dosbox.com/wiki/Dosbox.conf

Dat kan wat ingewikkeld zijn. Je kunt kijken of je een van de DOSBox frontends kunt installeren: https://www.dosbox.com/wiki/DOSBoxFrontends. Die maken het configureren makkelijker. Maar deze zijn niet beschikbaar vanuit de standaard pakketbronnen dus je moet ze handmatig installeren. Ik weet niet welke makkelijk te installeren is dus dat kan ook een opgaaf zijn.

Makkelijker kan zijn om DOSBox-X te gebruiken, dat heeft een menu gedreven configuratie ingebouwd. DOSBox-X zal op Linux Mint 22 beschikbaar zijn halverwege dit jaar maar is nog niet beschikbaar in huidige Linux Mint versies. Je kunt het wel installeren vanaf Flathub: https://flathub.org/apps/com.dosbox_x.DOSBox-X. Dus als je zoekt in Software Manager zou je DOSBox-X als flatpak tegen moeten komen. Heb je nog geen andere flatpaks geinstalleerd dan kan het een grotere download zijn omdat dan flatpak runtimes voor het eerst ook geïnstalleerd moeten worden.
Image
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 68
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: DosBox

Post by Charles »

Dankjewel xenopeek.
Het blijkt simpeler te zijn dan ik dacht. In DosBox zit reeds een helpfunctie ingebakken en als je achter de dosprompt "intro mount" intikt krijg je al de informatie. En het spel werkt in de dosbox. Het enige minpunt die ik zie is dat het niet schermvullend is. Het is een venster binnen een venster en er is kennelijk niet in een mogelijkheid voorzien om DosBox schermvullend weer te geven.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: DosBox

Post by xenopeek »

Je kunt in de configuratie een scaler aanzetten of de windowresolution verhogen om het spel groter weer te geven. Je kunt ook configureren om fullscreen te spelen. Zoals ik aangaf is dat met DOSBox-X makkelijker maar je kunt het ook in je dosbox.conf bestand configureren en het standaard bestand is voorzien van uitleg over de instellingen.

Ik gebruik altijd een dosbox.conf per spel maar je kunt ook het standaard bestand aanpassen. Ik weet zo niet waar jouw DOSBox die heeft neergezet maar je kunt deze opdracht op een terminal uitvoeren om het bestand te vinden:
find ~ -name dosbox.conf

Open het bestand in Xed of welke platte tekst editor je hebt en pas de gewenste instellingen aan. Ik pas bijvoorbeeld onder [sdl] aan dat windowresolution=1280x960 en onder [render] zet ik aspect=true
en scaler=none. Op die manier wordt de 320x200 spelresolutie 4x zo groot weergegeven, met de juiste aspect ratio. Je kunt een scaler gebruiken maar dat doe ik niet want dat ziet het er te veel anders uit als ik mij herinner.
Image
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 68
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: DosBox

Post by Charles »

Wederom dankjewel voor je hulp.
Op mijn systeem heet het -verborgen- bestand: dosbox-0.74-3.conf in de eveneens verborgen map dosbox.
Met jouw terminalopdracht was het trouwens niet te vinden.
xenopeek wrote: Sat Jan 27, 2024 1:10 pmOpen het bestand in Xed of welke platte tekst editor je hebt en pas de gewenste instellingen aan. Ik pas bijvoorbeeld onder [sdl] aan dat windowresolution=1280x960 en onder [render] zet ik aspect=true
en scaler=none. Op die manier wordt de 320x200 spelresolutie 4x zo groot weergegeven, met de juiste aspect ratio. Je kunt een scaler gebruiken maar dat doe ik niet want dat ziet het er te veel anders uit als ik mij herinner.
Oeps, hier ben ik voorzichtig mee om wijzigingen in aan te brengen. Het is een hele lange lap tekst waarbij veel regels beginnen met #
De regels direct rechts van [sdl] en [render] zijn leeg. De regels eronder bevatten zo te zien de instellingen, maar die regels beginnen met een #
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16239
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: DosBox

Post by Moem »

Charles wrote: Sat Jan 27, 2024 1:57 pm veel regels beginnen met #
Meestal zijn de regels die beginnen met # juist de regels die door het programma genegeerd worden. Die # betekent: niet uitvoeren.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 68
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: DosBox

Post by Charles »

Met wat experimeteren met de settings in het conf-bestand heb ik nu DosBox fullscreen, zonder dat de antieke DOS-spellen vervormen.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: [SOLVED]DosBox

Post by xenopeek »

Top, mooi opgelost. Veel speelplezier dan :D
Image
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 68
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: DosBox

Post by Charles »

Oeps!
Er is iets fout gegaan. Ik heb ondertussen de nederlandse vertaling toegegevoegd, was niet meer dan een enkel bestandje. En nu is DosBox geheel Nederlands. Echter, kennelijk is er onbedoeld meer veranderd. De spellen behouden hun oorspronkelijke formaat ipv fullscreen te zijn, wat eerst wel gelukt was. Uiteraard heb ik de config bestand nagelopen en alle settings lijken goed ingegeven te zijn. In elk geval is het schermformaat overeenkomstig met de resolutie van de monitor. Desondanks blijven de spellen klein weergegeven worden nu.
Heb geen idee welke settings daarvoor de oorzaak kan zijn.
Florian
Level 1
Level 1
Posts: 18
Joined: Tue Feb 15, 2022 10:10 pm

Re: DosBox

Post by Florian »

Welke optie heb je bij output (onder [render])?

Sommige opties hier ondersteunen namelijk geen opschaling. Bij mij werkt het naar behoren met opengl.
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 68
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: DosBox

Post by Charles »

Onder [render] is geen vermelding aanwezig mbt output.
Onder [sdl] is het wel vermeld en die staat bij mij op: surface
Post Reply

Return to “Nederlands - Dutch”