PC start niet door

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Onderwerpen in dit forum worden automatisch gesloten 6 maanden na aanmaak.
Post Reply
Wiro40+
Level 1
Level 1

PC start niet door

Post by Wiro40+ »

Een oudere PC met AsRock939 Dual Sata2 (stond nog Win98 op) geïnstalleerd met Linux Mate 19.3 32 bit. Deed het een aantal dagen prima. Startte vervolgens niet meer op, geen piepjes niets... Knoopcel CR2032 had nog 1,5 V. Vervangen en volgens instructies Asrock BIOS gereset (met jumpersetting op moederbord). Voedingsspannigen gecontroleerd, zijn OK. Forum, tips enz geraadpleegd en gegeven oplossingen geprobeerd. PC start niet op, geen piep(jes).
Met ESC en F2 lukt het (diverse pogingen) om bij BIOS-menu te komen (na PIEP van PC). Dit menu loopt na enkele minuten (o.a. bij instellen opstart volgorde) gewoon vast. Reageert op geen enkele toets.
Wat te doen? Wil PC wel gaan gebruiken (voor inwonenden zoon, diens PC met WIN7 ging kaduuk). Heb zelf PC en laptop met Linux.
Hou me aanbevolen voor tips enz.
jjcojax
Level 5
Level 5

Re: PC start niet door

Post by jjcojax »

Dag iedereen,

Wat nog kan ...

Op die moederbord zijn er condensatoren om de spanning stabiel te houden waar dat moet.

Die condensatoren kunnen defect zijn (wat erin is is ontploft en +- in "kort sluiting")

Image

Die die gezwollen zijn zijn altijd defect voorbeeld
-> Vervangen door een nieuwe is niet duur (en paar €)

Na herstelling
Vervangt Linux Mint Mate 19 door LMDE 6 (bestaat ook in 32 bits)

jjcojax
Pjotr
Level 24
Level 24

Post by Pjotr »

Allemachtig, een computer (telraam?) die ooit nog is verkocht met Windows 98 erop..... :shock:

Ik zou geen seconde meer verspillen aan die ouwe prehistorische meuk. Hup, naar de milieustraat ermee. Voor een paar tientjes heb je een veel moderner en veel sneller tweedehandsje. Kijk eens rond bij de Kringloopwinkel of zo.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 22 Wilma
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
jjcojax
Level 5
Level 5

Post by jjcojax »

Ja Pjotr , :wink:

Die moederboord van Wiro40+ ...
Socket 939 for AMD Athlon™ 64FX / 64X2 / 64 processors

Maar bij mij is er een zeer oude PC met een Athlon -XP processor (nog ouder), die gebruikt is voor mijn personele gegeven te "backupen" via de netwerk.

er is een 500 GB IDE schijf d' erop, en dat werk via de WiFi (USB sleutel) of RJ45
en alles "marcheert"

Nu OK, met de staart, voor het weerbericht te krijgen moet ik 5 minuten wachten :roll:

jjcojax
Moem
Level 22
Level 22

Post by Moem »

Pjotr wrote: Wed May 08, 2024 4:24 am Voor een paar tientjes heb je een veel moderner en veel sneller tweedehandsje.
En die gebruikt waarschijnlijk ook nog minder stroom.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Post Reply

Return to “Nederlands - Dutch”