Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
User avatar
Bolle1961
Level 5
Level 5
Posts: 889
Joined: Tue Jun 29, 2010 12:59 pm

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Post by Bolle1961 »

@Kuikentje, kom morgen anders naar de NLLGG gebruikers dag, daar zijn we van Linux Mint Nl aanwezig

http://www.nllgg.nl/bijeenkomst_20120609

http://forum.linuxmint-nl.org/
KUiiKENTJE

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Post by KUiiKENTJE »

Tja .. Maar als ik niets kan downloaden, hoe kan ik dan Linux 13 downloaden? :$
Ik denk dat ik dan maar moet her-installeren, of ik laat het zo.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29507
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Post by xenopeek »

Als je de Linux Mint 12 installatie DVD hebt, dan kan je daar uiteraard ook vanaf herinstalleren. Dat je geen administrator rechten kunt krijgen staat los van het kunnen downloaden en branden op DVD. Maar misschien is Linux Mint 12 herinstalleren dan wel zo makkelijk. Maak dan eerst een backup (naar een USB stickje of brand het op een CD/DVD) van je belangrijke persoonlijke bestanden, vergeet je Firefox favorieten en wachtwoorden niet.

De installatie vanaf de DVD is eenvoudig;
1. Boot van de DVD en zodra dat gelukt is start je de "Install Linux Mint" link op de desktop.
2. Eerste scherm is "Welcome", en hier kan je de taal waarmee je Linux Mint gaat installeren kiezen, Ik neem aan dat je Linux Mint in het Nederlands wilt.
3. Volgende scherm "Voorbereiden op de installatie van Linux Mint" doet een controle, prima dus ga verder.
4. Volgende scherm "Installatietype" geeft je waarschijnlijk de keuze om bestaande Linux Mint 12 installatie te vervangen, dat is wat je wilt dus ga verder.
5. Volgende scherm is een samenvatting, verder door "Nu installeren" te klikken.

Terwijl de installatie loopt krijg je nog een paar keuzes. Wat je tijdzone is (kies Amsterdam, waarschijnlijk al geselecteerd), je keyboard layout (probeer vooral even de leestekens, of met shift en een cijfer toets het juiste karakter getoond wordt), en als laatste kan je een account aanmaken en je computer een naam geven. Dit account zal administrator worden :wink:

Daarna krijg je nog een slideshow te zien terwijl de installatie loopt.

In het Engels, maar misschien toch handig, hier de screenshots van elke stap van de installatie: http://desktoplinuxreviews.com/2011/11/ ... mint-12/2/
Image
KUiiKENTJE

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Post by KUiiKENTJE »

Ik heb geen DVD. Ik heb een CD. Ook weet ik niet hoe ik dit moet herinstalleren. Zou je vragen om Windows, dan zou ik het zelf wel uit kunnen vogelen, want van dat programma heb ik verstand. Maar ik snap echt helemaal niets van Linux en ik baal er ontzettend van dat ik er helemaal niets mee kan. Ik heb niets met al die computer-termen en begrijp die ook niet ... Ik waardeer de hulp enorm, maar vanaf het moment dat ik het vroeg ben ik verder niet veel opgeschoten ...
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29507
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Post by xenopeek »

Prima, vanaf de CD installeren is ook goed. Het zijn slechts 9 schermen om Linux Mint 12 te installeren, en op een aantal kan je gewoon op "volgende" drukken. Ik zou het gewoon proberen. Zonder een specifieke vraag over de 9 installatie schermen weet ik niet hoe ik je verder moet helpen :(

Je kunt natuurlijk in je omgeving rondvragen, of daar iemand al Linux gebruikt of handig is met computers (iemand die b.v. Windows XP zelfstandig heeft geinstalleerd, moet ook zonder problemen Linux Mint kunnen installeren). Je kunt ook kijken op http://www.buurtlinux.nl/, of er een vrijwilliger bij je in de buurt zit die misschien de installatie voor je wilt doen.

Omdat je vanaf de CD installeert, heb je wederom na installatie geen Java, Flash en andere multimedia codecs. Nu je zeker weet dat je administrator bent, kan je na installatie vanaf het Welkom Scherm de link linksonder klikken om op te waarderen naar de DVD versie. Daarmee krijg je al die programma's automatisch geinstalleerd.
Image
KUiiKENTJE

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Post by KUiiKENTJE »

Jup, ik heb het programma geherinstalleert en gelijk opgewardeerd naar de DVD-Versie. Ik zal nu nog even testen of alles nu wel wil.
KUiiKENTJE

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Post by KUiiKENTJE »

Ik keek dus even via een Terminal of ik administrator was, en het volgende kwam ervoor:

dagmar@dagmar-Aspire-T650 ~ $ grep^admin /etc/group
grep^admin: command not found


Komt er dus nog steeds op neer dat ik geen administrator ben, ook al heb ik Linux geherinstalleert. Ik heb wel Adobe Flashplayer kunnen downloaden via internet, wat ook nog werkt, maar ik kan geen Java downloaden, en de Java die er al op staat, werkt niet.
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Post by AlbertP »

Nee, het is allemaal in orde nu. Er zit een typfout in het commando.

Je hebt dit overigens helemaal niet nodig om admin te worden. Je bent het gewoon: je hebt namelijk software kunnen installeren bij het upgraden naar de dvd versie.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29507
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Post by xenopeek »

Inderdaad een typefoutje, er moet een spatie tussen grep en ^admin:

Code: Select all

grep ^admin /etc/group
Wat voor fout krijg je van Java, dat je schrijft dat het niet werkt?
Image
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Post by AlbertP »

De Java versie die je erop hebt staan is sun-java6-jre? Of is het openjdk? Je kunt proberen de ander te downloaden uit Softwarebeheer.

Welke browser gebruik je? Google Chrome heeft nogal moeite met de standaard Java versie, Firefox zou moeten werken.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”