menubalken bij programma's verdwenen

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
ErikW

menubalken bij programma's verdwenen

Post by ErikW »

Sinds gisteren iets vreemds, bekend voor iemand?
Ik gebruik Maya (13) (32 bit kfce) met twee gebruikers. Nu heeft de ene gebruiker geen bovenste (naamgevende en vergroot/afsluit iconen) en onderste info balk meer bij alle programma's. Vreemd genoeg doet het het bij de andere gebruiker nog wel. Ik heb twee dingen gedaan voor het probleem optrad: bij het afmelden sessie bewaren aangevinkt en van beide accounts een administrator gemaakt. Ik weet even niet waar ik het zoeken moet.

Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet. Iemand suggesties? heel graag! (ben over een paar uurtjes pas weer online....)
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Solo.ID

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by Solo.ID »

Beste,

Zo te horen is er bij het veranderen van de accounts iets misgegaan.
Ik heb iets vergelijkbaars mee gemaakt alleen waren er toen issues met zaken waarbij je root rechten nodig hebt... zoals updaten.
Heb heel lang zitten vogelen meat dat acount maar no joy!
Wat bij mij werkte was een nieuw account aanmaken (gelijk als admin).
Als alles weer werkt kan je de "defecte" user verwijderen.... behalve als dit het installatie acount is maar dat zal wel niet zo zijn!
ErikW

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by ErikW »

Bedankt voor het meedenken. Als zich geen oplossing aandient zal dit wel de uitweg zijn, maar ik hoop nog steeds op een reparatie van de account zelf. Het lijkt alsof de grafische inteface de buitenste schil (noem ik het maar) van de programma's niet laadt en/of weergeeft. Anybody else??
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by xenopeek »

Klinkt als een probleem met je window manager theme. Probeer eens een ander window manager theme te kiezen.
Image
ErikW

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by ErikW »

xenopeek wrote:Klinkt als een probleem met je window manager theme. Probeer eens een ander window manager theme te kiezen.
Klinkt plausibel, eens kijken of of het vinden kan en of het de oplossing is. Kom er nog wel op terug, thnx
ErikW

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by ErikW »

Wel het vensterbeheer gevonden, maar op de beschadigde account wil ie niet opstarten. Ik neem aan dat je de vensterinstellingen per account kunt/moet aanpassen? Op de andere accountwerkt het trouwens wel. Of is er nog een manier om vensterbeheer te openen?
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by xenopeek »

Ik weet niet hoe dat allemaal vertaald is; ik gebruik alleen de engelstalige versie. In het menu heb ik een tool genaamd "Settings Editor" -- commando daarvoor is xfce4-settings-editor. Als je die opent en je gaat naar xfwm4 groep, dan vind je daar een setting genaamd theme. Kies die en doe een reset?
Image
ErikW

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by ErikW »

Allemaal gevonden en gedaan (bij beide gebruikers)....geen resultaat helaas... Had ik al verteld dat het hier twee gebruikers (beiden admin) betreft, en dat het bij maar een van de twee fout gaat.
Kan daar bijvoorbeeld ook niet in het terminalvenster typen.
Het lijkt alsof het window waarbinnen de applicatie moet draaien niet geladen wordt, het window met de naam en afsluiticoontjes.
Het wordt steeds mysterieuzer....
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by xenopeek »

Tja, dan misschien de snelle oplossing kiezen: maak een nieuwe account aan voor de gebruiker met problemen. Dan is het iets in de persoonlijke voorkeuren van deze gebruiker dat nu voor problemen zorgt; een nieuwe account aanmaken start met standaard voorkeuren.

Het is mij ook overkomen dat met Xfce een account onbruikbaar werd opeens. Persoonlijk gebruik ik Xfce niet meer; na de laatste keer dat ik zelfs niet meer kon inloggen op een Xfce account heb ik het wel gehad ermee...
Image
ErikW

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by ErikW »

Hmm, voordat ik die account ga aanmaken: als overstappen naar iets stabielers een alternatief is... ehhh Hoe? wat? waar?... Maar om serieus te zijn: blijft de bestandsstructuur intact, of moet je helemaal opnieuw alles indelen?

Bij aanmaken nieuwe account is de vorige de inlog geblokkeerd, iets met geen toegangsrechten ofzo. Van de regen in de drup....... Gelukkig kan ik via de nieuwe account wel direct bij de oude. het is er een kopie van.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by xenopeek »

Ik heb zelf minder problemen gehad met MATE en KDE. Je kunt beiden naast Xfce installeren, zonder dat je Linux Mint opnieuw hoeft te installeren. Niet helemaal perfect, tenzij je daarna Xfce helemaal verwijderd (dat is niet zo moeilijk).

MATE lijkt het meeste op Xfce. Hangt er een beetje van af hoe jij je computer gebruikt wat je zal aanspreken. Wil je simpel, ongestoord, gewoon je programma's gebruiken--MATE een prima keuze. Wil je allerlei desktop effecten of wil je meer controle over het gedrag en uiterlijk van je grafische omgeving en dat makkelijk kunnen configureren, dan is KDE een betere keuze want dat is de "koning van configureerbaarheid". Dan kan je in MATE ook allemaal wel doen, net als in Xfce, maar dan heb je extra programma's nodig zoals Compiz.

Als je de optie hebt zou ik de Linux Mint ISOs downloaded van degene die je wilt proberen; je kunt ze dan testen zonder te installeren en kijken welke je aanspreekt. Of als je genoeg schijfruimte hebt op je harde schijf kan je ze naast je huidige installatie installeren.

Wil je MATE installeren op je huidige Linux Mint, heb je het pakket mint-meta-mate nodig. Voor KDE de pakketten mint-meta-kde en mint-meta-codecs-kde. Daarna zou je alle xfce4* en xfw4* pakketten kunnen verwijderen om Xfce te verwijderen.

Maar ook met MATE en KDE kan je problemen hebben hoor; we stoten allemaal wel onze teens eens met Linux :) Ik heb in het verleden m'n teen wat te vaak met Xfce gestoten en daar veel werk van gehad, dus kom misschien wat scherp over. Mogelijk is b.v. Linux Mint 17 Xfce al een stuk stabieler dan jouw Linux MInt 13 Xfce (wat ook de versie is waar ik zoveel problemen mee heb gehad in het verleden).
Image
ErikW

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by ErikW »

Xenopeek, bedankt voor al je tijd en support. Nog een laatste vraagje voor ik MATE ga gebruiken (klinkt mij in de oren als de beste optie voor mij): Als ik dat installeer, blijven dan de instellingen en bestandsstructuur intact? Kan ik het er zomaar overheen zetten zonder dataverlies? Sorry voor al de wellicht onnozele vragen, maar it is better safe than sorry....
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by xenopeek »

Als je mint-meta-mate installeert, dan installeert dat alle software welke je nodig hebt om MATE te gebruiken. Je kunt dan op het inlogscherm kiezen om MATE als sessie te starten (keuze per gebruiker). Verder blijft alles intact, het voegt alleen software toe.
Image
ErikW

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by ErikW »

Ok, het zal mijn benieuwen.... Eerst even van het mooie weer genieten, dan ga ik er vanmiddag weer met frisse moed tegenaan. I'll let you know.
ErikW

Re: menubalken bij programma's verdwenen

Post by ErikW »

Werkt allemaal, wat kan het leven dan opeens simpel zijn.... haha. Bedankt!! Moest wel even zoeken na de installatie, maar uiteindelijk gevonden bij het inlogscherm. Nogmaals bedankt voor de tips.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”