[SOLVED] File system sinds gisteravond met 35% toegenomen!

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

Post Reply
RemonK
Level 4
Level 4

[SOLVED] File system sinds gisteravond met 35% toegenomen!

Post by RemonK »

Gisteravond van huis gegaan toen stond mijn filesysteem nog op 54% used (schommelt al paar maanden stabiel tussen 52 en 54 procent usage). Nou kom ik net binnenvallen, check mijn scherm staat hij op 88%! Gelijk een tail op alle logs gezet waaruit blijkt dat syslog en auth als een malle aan het loggen zijn!! Net na de 19.3 update (afg. donderdag) had ik ook al een paar keer gezien dat mijn file system langzaam wat opliep, maar dat was dan na een reboot ook weer weg. Niets spannends, maar viel me wel op.
Echter deze keer weer vond ik het toch wel wat spannender omdat ik het achter de komma toch zienderwijze bij elke blik zag veranderen! Gezien mijn dag-2 ervaring met linux bekroop me gelijk een nasty dejavu!! :shock: Iets wat ik op moment ff niet kan gebruiken ivm tijdgebrek om zulke evt problemen weer op te lossen. Vorige week had ik al drama genoeg toen ik dacht dat het misschien slim zou zijn om Clonezilla te installeren en een paar images te maken om op mijn nas te bewaren (je kan geen backups genoeg hebben!). Maar dat slimme was er zo vanaf toen mijn systeem ineens mijn block devices niet meer kon vinden tijdens booten!! Het enige wat ik zag was minuten lang rode fails over mijn beeldscherm. Goh, dat zou dan exact een jaar Linux zijn geweest dacht ik nog. Gelukkig via grub een Mint 18.3 iso kunnen booten en wat reparatie uit kunnen voeren, maar scheet m wel! ;) Toch de hele avond gekost om #@!effin Clonezille uit mijn systeem gepeuterd te krijgen, wat een ramp zeg!
Maar goed, dat ter zijde.. de log.. die scrolde daarnet als een dwaas over mijn terminal en moest de tail onderbreken om uberhaubt iets terug te kunnen lezen (om aan te geven hoe hard t ging). Zag een paar wat usb devices voorbij komen, heb hier een 8 poorts 3.0 hubje staan waarvan 6 gevuld en 4 ingeschakeld waren. Dus een voor een uitgezet en zag aan de tail dat het loggen ook ook stap voor stap stilviel.
En nu alle usb sticks uitgeschakeld zijn, staat mijn log weer standaard wat te pruttelen......ehm... :?:

Nou heb ik net wat terug zitte scrollen, maar om eerlijk te zijn vind ik de shit wat gelogd word nou niet echt verhelderend, wat wel de functie van een log zou moeten zijn lijkt mij. Vooral gezien de dringende noodzaak om 35% van mijn 37gb partitie met een rotgang tot de laatste byte vol geplempt dient te worden met waarschuwingen, zou je bijna denken dat er iets multimega ernstigs aan de hand moet zijn in de categorie 'atoom-splijting van onze aardbol' als ik daarvoor 1,5 miljoen keer gewaarschuwd moet worden... toch :?:
Ik snap niet waarom devs niet zoiets bedenken als gegroepeerd loggen. Laat het logsysteem in een tijdsbestek van 1 sec kijken of er eenzelfde regel meer dan x aantal keer uitgespuugd word en groepeer deze in 1 regel met de melding dat deze waarschuwing reeds x aantal keer gemeld is. Tadaa.. en ik kan gewoon blijven genieten van 17Gb extra ruimte!!! Of nog mooier, van een systeem waar ik met een gerust hart van weg kan lopen zonder dat het zichzelf naar de klote helpt!

Overigens sorry voor mijn sarcasme, maar ik heb nog niet geslapen en toen ik vanochtend doe moe verlangend naar mijn bedje thuiskwam en dit aantrof had ik nou niet echt het gevoel dat ik met een gerust hart kon gaan slapen. Of ik zou het systeem uit moeten zetten om straks te kijken, maar dat kan ik dan weer niet, dit strijd me! Inmiddels zit ik hier nou al bijna 2uur log door te spitten hopend op een clue, dingen testen, uitzoekend waar ik het probleem evt kan vinden, maar zie alleen heel veel regels met errorname="n/a"..... 3 characters waar ik inmiddels de scheit van krijg!. Helaas tot nu toe clueless.. misschien ben ik te moe, kijk ik over dingen heen en kan ik beter gaan slapen om morgen met frisse fruitige tegenzin er nog eens tegenaan te gaan? ;) Het lijkt er iig op dat het waarschijnlijk iets mijn usb sticks / hub / block devices / drivers te maken zou kunnen hebben, maar wat ik wel heel vreemd zou vinden, want qua hardware is er niets veranderd. All above werk ik al ruim een jaar mee, enige difference is de update naar 19.3 afgelopen donderdag (of laatste stuiptrekking van nog een stukje clonezilla??) Waarbij ik wat kleine opstart gekkigheidjes had, waarvan de meeste na een paar keer booten eigenlijk al verdwenen zijn. Ik vond zelfs dat het systeem in idle rustiger leek te draaien, kon het zien aan de temps (voorheen 41gr nu 39gr) en hoorde het ook vooral aan de fans die iets stiller zijn omdat ze bij 40gr een stap schakelen. sheit en ik zie nu dat het al kwart over 11 is terwijl ik om 9uur al had kunnen pitten. In ieder geval is tijdens dit relaas alles rustig gebleven en loopt mijn file system niet meer op.. hangt op 88% steady, dus gok dat als ik de usb hub uit laat staan dat de brand geblust is. Dan ga ik zo mijn coma opstarten en ff hybernaten!

Maar zit er hier iemand die wat meer kijk heeft op meldingen uit logs en er evt een blik op wil werpen.. mag een groot blik zijn, tis een stevig log! Zou wel graag weten wat mijn systeem mij nou precies probeert te vertellen.. mijn dank zal iig grensen aan hondsdolheid!

Bij voorba..at dan...zz..ZZZ
Last edited by RemonK on Wed Jan 15, 2020 1:21 pm, edited 1 time in total.
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek

RemonK
Level 4
Level 4

Re: File system sinds gisteravond met 35% toegenomen!

Post by RemonK »

Probleem eindelijk gevonden, waar ik schijnbaar al een jaar lang mee werk!!
/proc/cmdline bevatte 'debug' waardoor er overdreven gelogd werd. Joost mag weten hoe ik daar aan kom, ik heb het er iig nooit in gezet?!
Heb je journals gerotateteted en max 500mb laten bewaren. File system usage is bijna gehalveerd naar 48%!
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
Joeptjoep - Feestboek

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”