Van 2 schijven naar 1.

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Post Reply
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

Ik heb een laptop met 2 harde schijven. Één met linux mint (laatste versie) en één met Windows 10. Nu wil ik W10 laten vervallen en deze schijf koppelen aan de andere schijf, zodat ik meer opslagcapaciteit krijg. Echter, hoe moet dat?
Groet van een vervent Linux Mint-gebruiker, Cellie.
User avatar
janus
Level 2
Level 2
Posts: 94
Joined: Fri Dec 20, 2019 3:52 pm

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by janus »

Je kan van twee schijven geen één harde schijf maken.
Best even proberen om beter uit te leggen wat je precies hebt en wilt.
Poretlev
Level 1
Level 1
Posts: 25
Joined: Sun Apr 01, 2018 5:20 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Poretlev »

Samenvoegen van 2 schijven kan niet. Wat dan wel:

Eerst 2e harde schijf tijdelijk aankoppelen.
Dan open de Terminal en typ xed /etc/mtab
Kopieer de regel uit de mtab die begint met: /dev/sda
Voorbeeld: /dev/sda1 /media/hans/Data ext4 rw,nosuid,nodev,relatime,errors=remount-ro 0 0
De Terminal open houden en open een 2e Terminal.
Typ in de 2e Terminal: xed admin:///etc/fstab
Plak de mtab regel: /dev/sda helemaal onderaan in de fstab.
Sla het gewijzigde fstab bestand op.
Herstart de computer.
De 2e harde schijf is nu permanent gekoppeld.

Bonus:
Om volledige rechten te verkrijgen, kun je de rechten van de 2e harde schijf wijzigen van Root naar Gebruikersnaam.

Veel succes. Groet, Hans
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

Hallo allen.
Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik heb d.m.v. gparted e.e.a. duidelijker: het zijn 2 partitiies n.l. /dev/sda en /dev/sdb (zie schermafdrukken). Tevens heb via het prog. Schijven de volgende gegevens kunnen vinden (ook weer zie schermafdrukken). ik denk dat op de ene harde schijf linux staat en op de andere Windows 10. Hoe los ik het op om van deze 2 harde schijven één bruikbare linux harde schijf te maken waarbij de data weggeschreven worden over de 2 schijven.
Attachments
Onderste schijf.png
schijf(deel) dev - sda.png
schijf(deel) dev - sdb.png
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

De eertse printscreen van "Schijven", zie bijlage.
Attachments
Bovenste schijf.png
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Koentje »

Cellie wrote: Sun Nov 19, 2023 2:52 pm Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik heb d.m.v. gparted e.e.a. duidelijker: het zijn 2 partitiies n.l. /dev/sda en /dev/sdb
Volgens mij begrijp je het verschil niet tussen harde schijven en partities? Je kan 1 harde schijf hebben, met meerdere partities.
De schijf heet dan bijvoorbeeld /dev/sda en de partities heten dan /dev/sda1 en /dev/sda2 etc..

Ik denk dat op de ene harde schijf linux staat en op de andere Windows 10.
Het lijkt erop dat /dev/sda de linux schijf is en /dev/sdb de windows schijf (NTFS file system)

Hoe los ik het op om van deze 2 harde schijven één bruikbare linux harde schijf te maken waarbij de data weggeschreven worden over de 2 schijven.
Wat jij wil gaat niet. Je kan niet 1 schijf maken van 2 schijven. Wat je wel kan doen is beide schijven gebruiken voor je nieuwe Linux installatie. Waarbij je /dev/sda als boot/root schijf gebruikt en /dev/sdb als je home schijf.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

Koentje wrote: Sun Nov 19, 2023 9:20 pm
Volgens mij begrijp je het verschil niet tussen harde schijven en partities? Je kan 1 harde schijf hebben, met meerdere partities.
De schijf heet dan bijvoorbeeld /dev/sda en de partities heten dan /dev/sda1 en /dev/sda2 etc..
Het lijkt erop dat /dev/sda de linux schijf is en /dev/sdb de windows schijf (NTFS file system)
Wat jij wil gaat niet. Je kan niet 1 schijf maken van 2 schijven. Wat je wel kan doen is beide schijven gebruiken voor je nieuwe Linux installatie. Waarbij je /dev/sda als boot/root schijf gebruikt en /dev/sdb als je home schijf.
Dank je Koentje, duidelijke uitleg, zo wordt me e.e.a. duidelijk. Je voorstel om van een schijf de home schijf te maken ( nu W10) lijkt mij ook de juiste oplossing, echter hoe moet ik dat aanpakken?
Last edited by Moem on Mon Nov 20, 2023 7:53 am, edited 1 time in total.
Reason: Fixed the quotes, so that every line that is not part of the quote, is outside of the quote tags.
User avatar
janus
Level 2
Level 2
Posts: 94
Joined: Fri Dec 20, 2019 3:52 pm

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by janus »

Daarvoor zijn er op het www genoeg handleidingen te vinden, b.v. deze: https://www.informatique-mania.com/nl/g ... re-disque/
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

janus wrote: Mon Nov 20, 2023 6:22 am Daarvoor zijn er op het www genoeg handleidingen te vinden, b.v. deze: https://www.informatique-mania.com/nl/g ... re-disque/
Dank je Janus, ga er eens naar kijken.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

Deels kan ik het volgen echter mijn probleem is hoe de sda-schijf (her)inrichten met de linux distro en boot?. Mijn data wil ik standaard op de sdb-schijf kunnen wegschrijven en vanaf dat moment ook kunnen benaderen vanaf de sdb-schijf.
Dus :
-hoe W10 verwijderen van de sdb-schijf?
-welke acties moet ik ondernemen om sdb gebruiksgereed te maken voor verwerking van mijn persoonlijke data (bestanden)?
-hoe zet ik vervolgens de persoonlijke data over van sda naar sdb?
-moet ik nog aanpassingen doen aan de sda-schijf (root en boot)?
-Hoe zou de uiteindelijke indeling moeten zijn, te zien op prog "schijven" en/of "Gparted"?
User avatar
janus
Level 2
Level 2
Posts: 94
Joined: Fri Dec 20, 2019 3:52 pm

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by janus »

Alles staat in de link die ik gaf.
Je kan de schijf ook formatteren met gparted en er dan een ext4 partitie van maken.

Je zal ook een beetje je best kunnen doen en zelf wat zoeken op het www, loop je ergens vast kun je hier dan altijd nog een "gerichte" vraag stellen.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

Beste Janus,
ik heb al eerder "geknoeid" met schijven en de deksel op mijn neus gekregen. Dit heeft niets met luiheid te maken! Formatteren? welke schijf of alle 2? Formatteren doe ik liever niet omdat de layout van het systeem (dev/sda?) door mij is ingesteld door de jaren heen en ik alles weer moet opzoeken en instellen, neen dank je. Alleen als het niet anders kan.
User avatar
janus
Level 2
Level 2
Posts: 94
Joined: Fri Dec 20, 2019 3:52 pm

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by janus »

alleen de schijf waar Windows opstaan moet je formatteren en er dan een ext4 van maken.
Persoonlijk zou ik daarna niets meer doen en de home partitie gewoon laten staan, de tweede schijf is dan bereikbaar als extra opslag.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

janus wrote: Mon Nov 20, 2023 11:49 am Persoonlijk zou ik daarna niets meer doen en de home partitie gewoon laten staan, de tweede schijf is dan bereikbaar als extra opslag.
Goed idee, maar hoe zet ik alle huidige opgeslagen persoonlijke bestanden van sda naar de extra opslag (sdb) en hoe regel ik dat bijv. een gemaakt office bestand automatisch opgeslagen wordt op de extra opslag?
User avatar
janus
Level 2
Level 2
Posts: 94
Joined: Fri Dec 20, 2019 3:52 pm

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by janus »

Misschien met knippen en plakken om de bestanden over te zetten. :roll:
En in open office éénmaal kiezen bij "opslaan als" voor de juiste locatie.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

Ik had het zelf kunnen bedenken! :oops: Dank je, ga ik allemaal proberen en hopelijk lukt alles zoals bedoeld. Groet, Cellie.
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Koentje »

Kijk eens in het bestand /home/$USER/.config/user-dirs.dirs. Daarin staan de paden naar bepaalde standaard mappen ingesteld.
Zoals bv Bureaublad, Afbeeldingen, Downloads, Documenten, Muziek, Video's, etc. Deze kun je evt aanpassen naar de paden op de andere schijf.

Voorbeeld van user-dirs.dirs

Code: Select all

# This file is written by xdg-user-dirs-update
# If you want to change or add directories, just edit the line you're
# interested in. All local changes will be retained on the next run.
# Format is XDG_xxx_DIR="$HOME/yyy", where yyy is a shell-escaped
# homedir-relative path, or XDG_xxx_DIR="/yyy", where /yyy is an
# absolute path. No other format is supported.
#
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Bureaublad"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Downloads"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Sjablonen"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/Openbaar"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/Documenten"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Muziek"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Afbeeldingen"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Video's"
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

Dank je Koentje, ik heb de betreffende mappen gevonden!
Hoe ik nu deze paden moet aanpassen is mij niet duidelijk.
Verder ben ik met alle aangereikte gegevens verder gaan zoeken op internet en o.a. het volgende gevonden:

https://keng-kampradio.nl/how-to-move-y ... hard-drive

Is dit een goede weg naar een oplossing?
Groet, C.
Cellie
Level 3
Level 3
Posts: 111
Joined: Thu Aug 16, 2018 5:52 am

Re: Van 2 schijven naar 1.

Post by Cellie »

Eureka, het is gelukt. Dank allen voor jullie raad en advies. Deze topic kan gesloten worden! :D
Post Reply

Return to “Nederlands - Dutch”