Zwart scherm tijdens installatie linux mint 21.2

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Post Reply
NilusNilus
Level 1
Level 1
Posts: 15
Joined: Wed Dec 13, 2023 5:04 pm

Zwart scherm tijdens installatie linux mint 21.2

Post by NilusNilus »

Hoi,
ik probeer al een tijdje allerlei linux distros te installeren (waarvan er geen werkt met hetzelfde probleem), ik nu heel graag linux mint gebruiken.
ik zoek al een tijdje ook naar oplossingen voor dit probleem maar niks lukt. Ik gebruik trouwens windows 10.

mijn moederbord: gigabyte z590 ud ac
mijn cpu: intel i7-11700kf
mijn gpu: nvidia geforce rtx 4060 ti 16gb

ik heb secure boot uitgeschakeld in mijn bios, ik heb fast boot uitgezet en mijn sata drives staan op AHCI.
Daarnaast heb ik probeerd nomodeset in de grub boot settings te zetten, maar dat werkte ook niet.

ik kreeg enkele errors aan het begin:
Image

dit was er tussendoor:
Image

en na starting light display manager kreeg ik het zwarte scherm (vermoedelijk werkt iets met de graphic ofzo niet)
Image

alvast bedankt!
Last edited by NilusNilus on Fri Dec 15, 2023 11:02 am, edited 2 times in total.
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Zwart scherm tijdens installatie linux mint 22.1

Post by Koentje »

Als het bord een onboard gpu heeft zou je kunnen proberen om deze tijdens installatie te gebruiken. Als Mint eenmaal geinstalleerd is druk je de NVidia gpu erin.
NilusNilus
Level 1
Level 1
Posts: 15
Joined: Wed Dec 13, 2023 5:04 pm

Re: Zwart scherm tijdens installatie linux mint 22.1

Post by NilusNilus »

Ik heb een i7-11700kf, daar zit geen iGPU bij helaas. Dankjewel voor je antwoord!
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 67
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: Zwart scherm tijdens installatie linux mint 21.2

Post by Charles »

NilusNilus wrote: Wed Dec 13, 2023 5:31 pmik probeer al een tijdje allerlei linux distros te installeren (waarvan er geen werkt met hetzelfde probleem), ik nu heel graag linux mint gebruiken.
ik zoek al een tijdje ook naar oplossingen voor dit probleem maar niks lukt.
Heb je ook de live-sessie, uitprobeersessie zonder te installeren, geprobeerd? Wat geeft dat als resultaat?
NilusNilus
Level 1
Level 1
Posts: 15
Joined: Wed Dec 13, 2023 5:04 pm

Re: Zwart scherm tijdens installatie linux mint 21.2

Post by NilusNilus »

Tot daar kom ik helemaal niet, zodra de life sessie laad krijg ik een zwart scherm
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 258
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: Zwart scherm tijdens installatie linux mint 21.2

Post by nahjo »

Krijg je in het zwarte scherm met Ctrl-Alt-F3 wel een terminal sessie?
Zo ja login en probeer dan eens te updaten met sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade.
NilusNilus
Level 1
Level 1
Posts: 15
Joined: Wed Dec 13, 2023 5:04 pm

Re: Zwart scherm tijdens installatie linux mint 21.2

Post by NilusNilus »

Als ik snel genoeg ben krijg ik een terminal sessie, maar na een seconde krijg ik weer een zwart scherm
NilusNilus
Level 1
Level 1
Posts: 15
Joined: Wed Dec 13, 2023 5:04 pm

Re: Zwart scherm tijdens installatie linux mint 21.2

Post by NilusNilus »

Als ik snel genoeg ben krijg ik een terminal sessie, maar na een seconde krijg ik weer een zwart scherm
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

Re: Zwart scherm tijdens installatie linux mint 21.2

Post by xinu »

NilusNilus wrote: Wed Dec 13, 2023 5:31 pm Hoi,
ik probeer al een tijdje allerlei linux distros te installeren (waarvan er geen werkt met hetzelfde probleem), ik nu heel graag linux mint gebruiken.
ik zoek al een tijdje ook naar oplossingen voor dit probleem maar niks lukt. Ik gebruik trouwens windows 10.

mijn moederbord: gigabyte z590 ud ac
mijn cpu: intel i7-11700kf
mijn gpu: nvidia geforce rtx 4060 ti 16gb

ik heb secure boot uitgeschakeld in mijn bios, ik heb fast boot uitgezet en mijn sata drives staan op AHCI.
Daarnaast heb ik probeerd nomodeset in de grub boot settings te zetten, maar dat werkte ook niet.

ik kreeg enkele errors aan het begin:
Image

dit was er tussendoor:
Image

en na starting light display manager kreeg ik het zwarte scherm (vermoedelijk werkt iets met de graphic ofzo niet)
Image

alvast bedankt!
Hm.

Je hardware lijkt mij vet-oké.

Sommige problemen beginnen soms bij de (partitionering en bij de aanmaak van de) installatieschijf.
'k Wil 'r niet over doordweilen, maar de ideale bootdisk bekom ik meestal met rufus in Windows. De standalone versie ervan volstaat.
USB2- of USB3-stick - maakt niet uit. Mogelijks wat extra dll's downloaden tijdens de aanmaak van de bootdisk.

Da's één.

Vervolgens: UEFI vs legacy boot & Grub. Probeer Mint eventueel eerst te installeren via legacy. Daarna UEFI in het bios configureren/activeren (en er ubuntu grubx64.efi bovenaan, boven Windows, plaatsen).
Bovendien: Check wat er aan appletjes allemaal in je taskbar/paneel staat eens je Mint aan de praat krijgt.
Temeer: Check "Opstartprogramma's" in Mint (probeer het misschien o.a. eens zonder xapp-sn-watcher).

'k Had onlangs ook enkele installatie-issues, maar nu werkt het allemaal perfect (zie mijn posts).
Post Reply

Return to “Nederlands - Dutch”