SOLVED Hd vol???

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Post Reply
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

SOLVED Hd vol???

Post by jakke5 »

LM 20.3 De hd van dit systeem lijkt vol te zitten, slechts een goeie 3 GB over.
Ik heb 22,2 GB uit de /home gehaald en in een aparte partitie gezet, aangekoppeld onder /mnt, maar voor het systeem heeft dat blijkbaar geen effect. Wat doe ik verkeerd?
Onder deze omstandigheid durf ik geen upgrade naar 21. te doen.
Last edited by jakke5 on Sat Feb 10, 2024 2:16 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20142
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Hd vol???

Post by Pjotr »

Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Hd vol???

Post by Koentje »

Is home een gescheiden partitie? Als home een aparte partitie is, heeft het voor de systeem partitie weinig zin als je ruimte vrij maakt op de home partitie.
Image
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Hd vol???

Post by jakke5 »

Dankuwel Koentje.
De boel grondig schoonmaken volgens de instructies van Pjotr heb ik al gedaan. Daarvoor moest ik het adres hebben van die fantastische hulp van Pjotr., die makkelijke linuxtips. cfr. een eerdere vraag op dit forum.

Hoe weet ik of /home een gescheiden partitie is? (Ik vermoed het wel)
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Hd vol???

Post by Koentje »

Met het programma schijven (disk in engels) kun je zien hoe de partities ingedeeld zijn.
Als voorbeeld, mijn home is een aparte partitie. Onderaan staat waar de partitie aan gekoppeld is.
Schermafdruk van 2024-02-09 23-16-53.jpg
Image
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Hd vol???

Post by jakke5 »

Dankjewel.
/home is op dit systeem geen aparte partitie zie ik.
Wat mij zeer intrigeert is het feit dat ik een aantal sub-mappen van /home (23,5 GB) op een aparte partitie heb gezet en dat die bewerking geen ruimte heeft vrijgemaakt op de partitie waar /home staat
( Die partitie staat nu niet aangekoppeld, tenminste, ik heb ze onder fstab weggecomentarieerd met # ))
Ik denk dat ik begin te begrijpen: /home en /mnt staan op dezelfde partitie onder / dus maakt het niet uit waar die 23,5 GB aan aparte mappen nu eigenlijk fysisch staan. is dat correct geredeneerd?
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat die aparte mappen -hoe moet ik dat formuleren?- niet "in de weg staan"? Ik denk dat daarvoor nodig is dat /home idd op een aparte partitie staat, maar daarvoor is het te laat, niet dan?
Is "filesystem" hetzelfde als "/" ???
Eerlijk gezegd, ik snap er geen snars meer van.
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Hd vol???

Post by Koentje »

jakke5 wrote: Sat Feb 10, 2024 6:20 am Ik denk dat ik begin te begrijpen: /home en /mnt staan op dezelfde partitie onder / dus maakt het niet uit waar die 23,5 GB aan aparte mappen nu eigenlijk fysisch staan. is dat correct geredeneerd?
Incorrect. Een niet gekoppelde partitie neemt geen ruimte in. Dus de 23GB die voorheen op een aparte partitie gezet is en nu niet aangekoppeld is, neemt geen ruimte in.
Als "/" en "home" op de zelfde partitie staan, dan zou het voor het systeem helpen als je inderdaad dingen uit je home haalt.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat die aparte mappen -hoe moet ik dat formuleren?- niet "in de weg staan"? Ik denk dat daarvoor nodig is dat /home idd op een aparte partitie staat, maar daarvoor is het te laat, niet dan?
Is "filesystem" hetzelfde als "/" ???
Een uitkomst is een usb stick kopen en daar de files naartoe kopieren, of een externe hardeschijf.
Image
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Hd vol???

Post by jakke5 »

Nogmaals veel dank.
Dus de 23GB die voorheen op een aparte partitie gezet is en nu niet aangekoppeld is, neemt geen ruimte in.
Dát precies is de grond van mijn vraag: ik haal 23,5 GB uit /home en zet het in een aparte partitie die ik niet aankoppel. Maar er is geen ruimte vrijgekomen.
Ik heb nu de "aparte" mappen uit de partitie die niet aangekoppeld zou mogen zijn, verwijderd. Resultaat: 23,5 GB vrij!
Daaruit leid ik af dat de partitie wél aangekoppeld is, ondanks het # in fstab.
Wat heb ik nu geleerd:
- een nieuwe installatie naar 21. (geen upgrade, want dan behoud ik dezelfde schijfindeling. Is dat correct?)
- de / home een aparte partitie toekennen

Maar deze vraag:blijft onbeantwoord: "Is "/" hetzelfde als "filesystem"?
Daarop vind ik zelfs in de uitleg van Pjotr geen antwoord.
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Hd vol???

Post by Koentje »

jakke5 wrote: Sat Feb 10, 2024 10:19 am Dus de 23GB die voorheen op een aparte partitie gezet is en nu niet aangekoppeld is, neemt geen ruimte in.
Dát precies is de grond van mijn vraag: ik haal 23,5 GB uit /home en zet het in een aparte partitie die ik niet aankoppel. Maar er is geen ruimte vrijgekomen. Ik heb nu de "aparte" mappen uit de partitie die niet aangekoppeld zou mogen zijn, verwijderd. Resultaat: 23,5 GB vrij!
Als je die partitie niet aankoppelt en je kopieerd die 23gb naar de die map, dan staat het alsnog op de systeem partitie en niet op die partitie! Je moet eerst die partitie aankoppelen voordat het ook daadwerkelijk naar die partitie geschreven word.

Daaruit leid ik af dat de partitie wél aangekoppeld is, ondanks het # in fstab.
Wat heb ik nu geleerd:
- een nieuwe installatie naar 21. (geen upgrade, want dan behoud ik dezelfde schijfindeling. Is dat correct?)
- de / home een aparte partitie toekennen

Maar deze vraag:blijft onbeantwoord: "Is "/" hetzelfde als "filesystem"?
Daarop vind ik zelfs in de uitleg van Pjotr geen antwoord.
Ik zou zeggen, leer jezelf eerst in hoe het linux filesystem in elkaar steekt en hoe mounting werkt!

Ja "/" is je root, het systeem.
Image
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 258
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: Hd vol???

Post by nahjo »

Een kleine opmerking,
een foute instelling van timeshift kan ook weleens voor een volle schijf zorgen. Heb geen idee wat de instellingen moeten zijn want gebruik het zelf niet.
De terminal opdracht

Code: Select all

df -H
geeft misschien ook wat info.
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Hd vol???

Post by Koentje »

En een log wil ook nog wel eens op hol slaan en groot worden.
Met het programma schijfgebruik kun je zien waar de grote bestanden zich ophouden.

Schermafdruk van 2024-02-10 16-36-51.jpg
Image
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: SOLVED Hd vol???

Post by jakke5 »

Is het zo dat een upgrade de schijfindeling behoudt?
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: SOLVED Hd vol???

Post by Koentje »

Dat klopt. Alleen bij een verse installatie kun je aangeven of je aparte partities wil.
Image
Post Reply

Return to “Nederlands - Dutch”