SOLVED Programma's wissen
Moderator: Moem
Forum rules
Onderwerpen in dit forum worden automatisch gesloten 6 maanden na aanmaak.
Onderwerpen in dit forum worden automatisch gesloten 6 maanden na aanmaak.
SOLVED Programma's wissen
Kunnen ongebruikte programma's geheel gewist worden zodat er ruimte vrijkomt op de hd?
Last edited by LockBot on Thu Aug 22, 2024 10:00 pm, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Re: Programma's wissen
Dat kan. De meeste programma's zijn enkele MB tot tiental MB groot. Firefox, Thunderbird en LibreOffice zijn wel groot (paar honderd MB) maar je gaat er geen GB's mee vrij krijgen.
Na het verwijderen van programma's kan je de opdracht
Met
Als je Timeshift gebruikt dan zijn het de snapshots die veel ruimte innemen waarschijnlijk. Je kunt het aantal snapshots beperken.
Na het verwijderen van programma's kan je de opdracht
apt autoremove --purge
uitvoeren om ook libraries te verwijderen welke niet meer nodig zijn nu de programma's verwijderd zijn. Wel opletten dat er niets verwijderd gaat worden wat je nodig hebt, dus niet blind verder gaan maar lezen wat het gaat doen voordat je akkoord gaat.Met
dpkg-query -W -f='${Installed-Size;8} ${Package}\n' | sort -n
krijg je een lijst van geïnstalleerde programma's gesorteerd op hun omvang op schijf (in kilobytes).Als je Timeshift gebruikt dan zijn het de snapshots die veel ruimte innemen waarschijnlijk. Je kunt het aantal snapshots beperken.
Dankuwel Xenopeek.
Nu weet ik dus dat het kan, en ook welke het meeste plaats vrij maken kan ik zoeken, maar nog niet HOE ik ze kan verwijderen..
Nu weet ik dus dat het kan, en ook welke het meeste plaats vrij maken kan ik zoeken, maar nog niet HOE ik ze kan verwijderen..
Hoe je maar wilt. Rechts klikken in je menu en kiezen voor verwijderen, verwijderen via Software Manager (mintinstall - ik weet de Nederlandse naam niet), verwijderen via Synaptic, verwijderen via
apt purge <pakketnaam>
opdracht.Re: Programma's wissen
Nogmaals dankjewel.
Het is mij nog niet geheel duidelijk. Wat is
Ik hoop dat in Synaptic de pakketnaam duidelijk is.
BTW Timeshift is de grote slokop maar ik vind hem niet bij de lijst met prog-groottes.
Het is mij nog niet geheel duidelijk. Wat is
in de zinje menu
?Rechts klikken in je menu
Ik hoop dat in Synaptic de pakketnaam duidelijk is.
BTW Timeshift is de grote slokop maar ik vind hem niet bij de lijst met prog-groottes.
"je menu" > wat je opent om programma's te starten.
Timeshift is geen groot programma. Wat groot is zijn de systeem snapshots die jij er mee maakt, die tellen niet mee voor hoe groot het programma is. Je kunt het anders instellen om minder snapshots te bewaren, of zelf snapshots verwijderen (mbv Timeshift, niet handmatig).
Timeshift is geen groot programma. Wat groot is zijn de systeem snapshots die jij er mee maakt, die tellen niet mee voor hoe groot het programma is. Je kunt het anders instellen om minder snapshots te bewaren, of zelf snapshots verwijderen (mbv Timeshift, niet handmatig).
Zou fijn zijn als je erbij had gezet welke distro je gebruikt van Linux Mint.
Dat is de knop geheel linksonder in het scherm, je herkent het aan het linux logo. Daarop klikken en je ziet in een overzicht welke programma's op je pc staan. Zet je muispijl op het gewenste programma en dan rechtsklikken met de muis. Je zal dan de optie krijgen voor Deïnstalleren en daarmee verwijder je het gewenste programma.
Dankuwel.
De distro is 17.3 Rosa, Engelstalig.
Onderaan links op "mijn scherm" staat SUN Feb 25.
in deze installatie staat het panel links en niet onderaan zoals Charles blijkbaar veronderstelt.
Wat er ook van zij, als ik op het LM-logo klik krijg ik een scherm met linksboven PLACES, in het middenboven Applications en rechtsboven Favorites.
Ik denk dat "applications" programma's zijn. Correct?
Ik heb nu een aantal applications gewist. Dankzij de eenvoudige methode van Charles.
De distro is 17.3 Rosa, Engelstalig.
Onderaan links op "mijn scherm" staat SUN Feb 25.
in deze installatie staat het panel links en niet onderaan zoals Charles blijkbaar veronderstelt.
Wat er ook van zij, als ik op het LM-logo klik krijg ik een scherm met linksboven PLACES, in het middenboven Applications en rechtsboven Favorites.
Ik denk dat "applications" programma's zijn. Correct?
Ik heb nu een aantal applications gewist. Dankzij de eenvoudige methode van Charles.
Re: SOLVED Programma's wissen
Oef, die wordt al jaren niet meer ondersteund.
Correct. Je mag het ook applicaties noemen, dan is het verband nog duidelijker.
If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!