SOLVED Programma's wissen

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Post Reply
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

SOLVED Programma's wissen

Post by jakke5 »

Kunnen ongebruikte programma's geheel gewist worden zodat er ruimte vrijkomt op de hd?
Last edited by jakke5 on Sun Feb 25, 2024 4:58 pm, edited 1 time in total.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Programma's wissen

Post by xenopeek »

Dat kan. De meeste programma's zijn enkele MB tot tiental MB groot. Firefox, Thunderbird en LibreOffice zijn wel groot (paar honderd MB) maar je gaat er geen GB's mee vrij krijgen.

Na het verwijderen van programma's kan je de opdracht apt autoremove --purge uitvoeren om ook libraries te verwijderen welke niet meer nodig zijn nu de programma's verwijderd zijn. Wel opletten dat er niets verwijderd gaat worden wat je nodig hebt, dus niet blind verder gaan maar lezen wat het gaat doen voordat je akkoord gaat.

Met dpkg-query -W -f='${Installed-Size;8} ${Package}\n' | sort -n krijg je een lijst van geïnstalleerde programma's gesorteerd op hun omvang op schijf (in kilobytes).

Als je Timeshift gebruikt dan zijn het de snapshots die veel ruimte innemen waarschijnlijk. Je kunt het aantal snapshots beperken.
Image
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Programma's wissen

Post by jakke5 »

Dankuwel Xenopeek.
Nu weet ik dus dat het kan, en ook welke het meeste plaats vrij maken kan ik zoeken, maar nog niet HOE ik ze kan verwijderen..
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Programma's wissen

Post by xenopeek »

Hoe je maar wilt. Rechts klikken in je menu en kiezen voor verwijderen, verwijderen via Software Manager (mintinstall - ik weet de Nederlandse naam niet), verwijderen via Synaptic, verwijderen via apt purge <pakketnaam> opdracht.
Image
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Programma's wissen

Post by jakke5 »

Nogmaals dankjewel.
Het is mij nog niet geheel duidelijk. Wat is
je menu
in de zin
Rechts klikken in je menu
?
Ik hoop dat in Synaptic de pakketnaam duidelijk is.

BTW Timeshift is de grote slokop maar ik vind hem niet bij de lijst met prog-groottes.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Programma's wissen

Post by xenopeek »

"je menu" > wat je opent om programma's te starten.

Timeshift is geen groot programma. Wat groot is zijn de systeem snapshots die jij er mee maakt, die tellen niet mee voor hoe groot het programma is. Je kunt het anders instellen om minder snapshots te bewaren, of zelf snapshots verwijderen (mbv Timeshift, niet handmatig).
Image
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 67
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: Programma's wissen

Post by Charles »

jakke5 wrote: Thu Feb 22, 2024 7:01 am Kunnen ongebruikte programma's geheel gewist worden zodat er ruimte vrijkomt op de hd?
Zou fijn zijn als je erbij had gezet welke distro je gebruikt van Linux Mint.
jakke5 wrote: Thu Feb 22, 2024 11:08 am Nogmaals dankjewel.
Het is mij nog niet geheel duidelijk. Wat is
je menu
Dat is de knop geheel linksonder in het scherm, je herkent het aan het linux logo. Daarop klikken en je ziet in een overzicht welke programma's op je pc staan. Zet je muispijl op het gewenste programma en dan rechtsklikken met de muis. Je zal dan de optie krijgen voor Deïnstalleren en daarmee verwijder je het gewenste programma.
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Programma's wissen

Post by jakke5 »

Dankuwel.
De distro is 17.3 Rosa, Engelstalig.
Onderaan links op "mijn scherm" staat SUN Feb 25.
in deze installatie staat het panel links en niet onderaan zoals Charles blijkbaar veronderstelt.

Wat er ook van zij, als ik op het LM-logo klik krijg ik een scherm met linksboven PLACES, in het middenboven Applications en rechtsboven Favorites.
Ik denk dat "applications" programma's zijn. Correct?
Ik heb nu een aantal applications gewist. Dankzij de eenvoudige methode van Charles.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16238
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: SOLVED Programma's wissen

Post by Moem »

jakke5 wrote: Sun Feb 25, 2024 4:57 pm De distro is 17.3 Rosa,
Oef, die wordt al jaren niet meer ondersteund.
jakke5 wrote: Sun Feb 25, 2024 4:57 pm Ik denk dat "applications" programma's zijn. Correct?
Correct. Je mag het ook applicaties noemen, dan is het verband nog duidelijker.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Post Reply

Return to “Nederlands - Dutch”