Timeshift de schuldige?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Post Reply
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

LM17.3 Engelstalig
Na het verwijderen van een heleboel toepassingen staat een partitie van 50 GB nog steeds bijna vol met een kleine 40 GB. Properties geven voor home aan 133 MB. Trash leeg. Orphaned packages verwijderd. Wat neemt er dan zoveel plaats? Ik verdenk Timeshift.
Bij Disk usage analyzer vind ik indeed voor Timeshift 27,8 GB
Maar nog rare waardes: home 4,3 GB en usr 4,2 GB. De waarde voor home is helemaal anders dan bij properties.
Bij "Gemakkelijke linuxtips" vind ik
Start nu Timeshift ... Menuknop - Systeem - Timeshift
Probleem 1: ik vind bij Menu - System geen Timeshift.
Verder
Stel bij Instellingen - Rooster, Timeshift zo in
Probleem 2: Waar vind ik Instellingen in een Engelse installatie? Ik heb geprobeerd Menu - Preferences maar daar is geen sprake van een Rooster of Timeshift.
Last edited by jakke5 on Sat Mar 16, 2024 9:42 am, edited 2 times in total.
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 68
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: Timeshift de schuldige?

Post by Charles »

Heb geen antwoord op je vraag, misschien dat andere forumleden je kunnen helpen.
Maar... zoals in jou andere topic reeds is opgemerkt, deze versie is sterk verouderd.
Linux Mint 17.3 is a long term support release which will be supported until 2019.
Het is voor ons niet duidelijk waarom je met deze versie wil blijven werken.
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

Dat komt omdat op die (indeed verouderde) versie LM een eveneens verouderde versie van virtualbox staat. Met die versie werkt (werktE?) de enige toepassing waarmee ik bepaalde files kan openen en bewerken. Natuurlijk die bepaalde toepassing is ondertussen ook wel verouderd ...
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Solved Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

Ik heb nu timeshift herinstalleerd en alles verwijderd ivm timeshift maar resultaat = 0,00 KB aan plaats gewonnen. Er moet iets anders nog in de weg zitten
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

Re: Solved Timeshift de schuldige?

Post by xinu »

Er misschien, naast Timeshift, i.v.m. belangrijke/persoonlijke data, ook echt wel een (extern) backup device op nahouden en er regelmatig een backup/kopie naartoe schrijven. Desnoods twee backups naar twee schijven.

Als je elektronica het (zeldzamerwijze) begeeft, kun je anders helemaal de klos zijn.

Timeshift of geen Timeshift.
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Solved Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

Dankjewel xinu.
Wees gerust, ik maak regelmatig backups van mijn bestanden. Het probleem zat en zit nog steeds in het feit dat er op deze partitie zo goed als niets aan persoonlijke data, of downloads of wat dan ook staat en dat toch de partitie zo goed als vol lijkt te zitten.
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 259
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: Solved Timeshift de schuldige?

Post by nahjo »

Kopieer en plak In de terminal de opdracht

Code: Select all

du -ahx /home | sort -rh | head -10
en je ziet de eerste 10 grootste bezetters van je schijf in je /kome map.
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Solved Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

Geniaal, nahjo. Blijkt de partitie "vol" te staan met 6 exemplaren van thunderbird. Zowaar 17 GB.
Maar als ik met de file browser de eigenschap van de verborgen map .thunderbird bekijk, dan vind ik maar één enkel exemplaar van betekenis (3,2 GB) en nog een paar van hooguit enkele honderden MB
Dat betekent dus dat ik drie verschillende uitkomsten vind voor de inhoud van mijn mappen:
Disk Usage Analyser(cfr topic), de "normale" methode i.e. properties van mappen opvragen én de uitkomsten van de toverspreuk van nahjo.
Welke moet ik nu geloven? En als de toverspreuk de enig echte waarden geeft, hoe moet ik dan te weten komen welke versie van thunderbird de "juiste" is. En nog een vraag: hoe kan ik de overige exemplaren wissen? De file browser "ziet" ze niet.
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 259
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: Solved Timeshift de schuldige?

Post by nahjo »

En als de toverspreuk de enig echte waarden geeft, hoe moet ik dan te weten komen welke versie van thunderbird de "juiste" is. En nog een vraag: hoe kan ik de overige exemplaren wissen? De file browser "ziet" ze niet.
Hoogst waarschijnlijk is er slechts een enkele versie van Thunderbird. Wat je ziet met die opdracht is:
de omvang van de map /home (incl thunderbird)
dan van /home/gebuiker (incl thunderbird)
dan van /home/gebruiker/.thunderbird (incl thunderbird)
dan van /home/gebruiker/.thunderbird/profilemap
en tenslotte het thunderbird bestand.

Andere apps of opdrachten kunnen ook dergelijke uitkomsten geven dus gewoon optellen geeft niet altijd de juiste info.
De volgende opdracht in de terminal laat alleen bestanden groter dan 1G zien.

Code: Select all

find . -xdev -type f -size +1G
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Solved Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

./.thunderbird/0xhgz3an.default/ImapMail/imap.gmail.com/[Gmail].sbd/Alle e-mail
Dankjewel
Bovenstaande lijn geeft de uitslag van de laatste toverspreuk. (de enige map groter dan 1GB)
Thunderbird moet volledig weg.
Met het gewone menu kan ik thunderbid niet wissen want het staat niet meer bij de toepassingen (ik had het al "gewist" maar niet met aptitude.
Hoogstwaarschijnlijk staat er in dit sisteem nog een heleboel rommel, orphaned of andere, doordat ik een heleboel toepassingen op de "gewone" manier verwijderd heb: "Gewoon" is dan menu applications application-to-remove uninstall
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 259
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: Solved Timeshift de schuldige?

Post by nahjo »

jakke5 wrote: Sat Mar 09, 2024 6:27 am Hoogstwaarschijnlijk staat er in dit sisteem nog een heleboel rommel, orphaned of andere, doordat ik een heleboel toepassingen op de "gewone" manier verwijderd heb: "Gewoon" is dan menu applications application-to-remove uninstall
Bij het verwijderen van een programma blijft de aangemaakte mappen met instellingen en data bestaan tenzij je daar ook opdracht voor hebt gegeven.
De overbodige bestanden en je /home map kun je gewoon verwideren in de verkenner (toon verborgen bestanden). Dus die .thunderbird map kan geheel weg.
Kijk ook in .local/share en .config op overbodig spul.
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 68
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: [Solved] Timeshift de schuldige?

Post by Charles »

De onderstaande terminalopdrachten helpen wellicht ook om ruimte vrij te maken.

Code: Select all

sudo apt-get autoremove
en

Code: Select all

sudo apt-get autoclean
Verder zou je nog een kijkje kunnen nemen op het tabblad 'status' in Synaptic. Mogelijk dat daar ook nog iets staat wat niet meer in gebruik is.
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: [Solved] Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

Dankjewel Charles
Helaas brengt dit geen oplossing. Het gaat over tientallen GB, niet over honderden KB.
Ik wil dolgraag weten wat er zoveel plaats in beslag neemt op de HD. (en dat dan ook kunnen verwijderen)
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: [Solved] Timeshift de schuldige?

Post by Koentje »

Als je vanuit het menu Schijfgebruik start en je klikt op de Persoonlijke Map dan krijg je een mooi grafiek dat exact laat zien hoeveel GB er waar is opgeslagen!
Schermafdruk van 2024-03-11 17-49-22.jpg
Als je nu in het rechter venster met de muis over die gekleurde taart punten hooverd laat hij de map zien en de grootte ervan. Als je er op klikt dan laat hij de onderliggende in taart punten zien.
Stel je hebt de boosdoener gevonden dan rechtermuisklik in die taartpunt en kies je Map openen.
Image
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

Dankjewel Koentje voor de aanhoudende interesse.

Precies omdat de toepassing Schijfgebruik zo'n rare uitkomsten geeft ben ik de topic Disk Usage Analyser begonnen. Schijfgebruik in het Engels dus.
Ik schrijf hier onder wat hij geeft. (kopie-plak werkt niet meer)

Total Filesystem Capacity 50,8 GB Total Filesystem Usage 34,5 GB
De tabel daaronder geeft
/ 6,5 GB
usr 4,1 GB
home 997,3 MB
var 760,8 MB
lib 397,2 MB
enz allemaal kleiner, en zit toch al allemaal onder /

De Ring Chart geeft dezelfde waarden :
het center (= /) 6,5 GB
usr 4,1 GB enz.

Hoe kan het dat een schijf (filesystem) voor 34,5 GB vol zit met 6,5 Gb aan gebruik ( gebruik = root en al wat er aan vast zit)

Er moet dus "iets" zijn dat de 34,5 GB - 6,5 GB vult. Hoe kom ik dat te weten?
Ter verduidelijking: deze partitie is de opstartpartitie (maar Grub is onbeduidend vergeleken met 28 GB).
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

Virtualbox. Dat is de schuldige. Blijkbaar onzichtbaar voor Disk Usage Analyser.
Op de partitie in kwestie is ooit Virtualbox geïstallerd geweest en gebruikt. Als ik mij goed herinner reserveert Virtualbox een deel van de hd om een dos-gedeelte te kunnen gebruiken, nodig om dos-programma's te kunnen draaien.
Maar hoe verifiëer ik nu of dat inderdaad zo is? En als het zo is, hoe geraak ik er terug in? Ik heb Virtualbox helemaal gewist;
Een poging om de betreffende partitie te verkleinen is mislukt en heeft als resultaat dat ik LM 17 niet meer kan starten.
Hoe herstel ik dat?
User avatar
Koentje
Level 7
Level 7
Posts: 1581
Joined: Tue Jan 04, 2022 6:23 pm
Location: Netherlands

Re: Timeshift de schuldige?

Post by Koentje »

Door LM17 niet meer te gebruiken en een recentere versie te installeren?
Ik heb geen idee wat er met je systeem aan de hand is, maar LM17 is aardig out of date..
Image
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

Dat is absoluut de waarheid. LM 17 is verleden tijd. Toch wil ik het blijven gebruiken (naast 21.3) omdat op die partitie ook een oude wine staat dat ik terug wil gebruiken om een eveneens oud dos-programma te kunnen draaien.
Wine neemt op de partitie ong 6 GB in. (Dus niet Virtualbox zoals ik eerder meldde, excuus daarvoor)
Het misterie van de ingenomen maar schijnbaar niet gebruikte plaats (tenminste toch niet door LM 17) is wel kleiner geworden maar niet verdwenen.
Ik dank al degenen die hulp hebben aangeboden (een van de aantrekkelijke kanten van Linux), maar ze hebben zich allemaal geconcentreerd op de root en wat dáár zoal in en achter zit. Maar het is nu overduidelijk dat er méér aan de hand is en ik zou het dolgraag weten. Dit lijkt op het eerste zicht een triviaal probleempje maar er zit meer achter.
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 68
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Re: Timeshift de schuldige?

Post by Charles »

jakke5 wrote: Sun Mar 17, 2024 10:19 amToch wil ik het blijven gebruiken (naast 21.3) omdat op die partitie ook een oude wine staat dat ik terug wil gebruiken om een eveneens oud dos-programma te kunnen draaien.
Om oude dos-programma's te draaien gebruik ik DosBox en dat werkt proleemloos.
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: Timeshift de schuldige?

Post by jakke5 »

Dankuwel voor de suggestie.
Post Reply

Return to “Nederlands - Dutch”