Achteraf een OS toevoegen (dualboot), kan dat?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Post Reply
User avatar
Charles
Level 2
Level 2
Posts: 67
Joined: Sun Jun 11, 2023 7:19 am
Location: Brabant

Achteraf een OS toevoegen (dualboot), kan dat?

Post by Charles »

Normaal gezien maak je deze keuze tijdens de installatie van je besturingsysteem.
Nu staat er reeds Linux Mint 21.3 Virginia Mate op mijn pc en ik vroeg me af of het mogelijk is om alsnog een tweede besturingsysteem (ubuntu based) toe te voegen en tevens dus een keuze te kunnen maken welke ik wil gebruiken bij het opstarten.

Kan dit inderdaad en zo ja, waar allemaal op te letten?
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Achteraf een OS toevoegen (dualboot), kan dat?

Post by xenopeek »

Dat kan. Tijdens de installatie kan je het installatie type kiezen: Ubuntu naast Linux Mint installeren of de hele schijf gebruiken voor Ubuntu. Als je naast Linux Mint (of ander geïnstalleerd besturingssysteem) installeert krijg je een schuifje om mee te bepalen welk gedeelte van de schijf vrij te maken en aan Ubuntu toe te wijzen. Dan kan je tijdens het opstarten van de computer kiezen welke van de 2 besturingssystemen te starten.

Ik gebruik nooit meer dual boot maar volgens mij krijg je ook de keuze waar de GRUB bootloader wilt installeren. Als je de schijf kies waar Linux Mint en Ubuntu op geïnstalleerd zijn dan is voortaan Ubuntu de baas over de bootloader. Als je dat op de partitie van Ubuntu doet dan blijft Linux Mint de baas en moet je in Linux Mint sudo update-grub uitvoeren om Ubuntu aan het menu toe te voegen. Tenminste, dat is mijn beste herinnering aan hoe het werkt. Laat vooral ook iemand anders er wat over zeggen die dual boot gebruikt.

Als ik een kijkje wil nemen op een ander besturingssysteem dan draai ik die in VirtualBox. Geen risico's dingen met bootloaders fout te doen...
Image
Post Reply

Return to “Nederlands - Dutch”